עבודה ותעסוקה אחרי פגיעת ראש

עבודה ותעסוקה אחרי פגיעת ראשאדם שנפגע בראשו עלול לסבול מתסמינים מגוונים ביותר ומירידה מסוימת בדרגות חומרה שונות בשורה של תפקודים יומיומיים שרוב האנשים מקבלים כמובנים מאליהם.

הבעיות השכיחות ביותר שמתעוררות אצל פגועי ראש הן לקויות בתחום המוטורי, לקויות ביכולת החשיבה התקינה, בעיות דיבור ושפה, בעיות התנהגות שיכולות להיות קושי בריסון ההתנהגות או לחילופין אפתיה ובנוסף לכך מדובר על שורה ארוכה של מצבים נפשיים שכוללים חרדה, דיכאון ועוד.

בעקבות כל הבעיות שהוזכרו לעיל על קצה המזלג ובעקבות בעיות נוספות מהן סובלים לא אחת פגועי ראש ייתכן מאוד שהאנשים שנפגעו בראשם יגלו קושי בחזרה לעבודתם. במקרים רבים הם יצטרכו לעבור טרם החזרה לעבודה תהליך שיקומי נוירופסיכולוגי כן במקרים מסוימים לא יוכלו לחזור למשרה שבה החזיקו לפני הפגיעה.

הטיפול השיקומי

ישנן שתי תכניות שמיועדות לפגועי ראש שפועלות במכון הלאומי לשיקום נפגעי ראש. מטרת העל של שתי התכניות היא לסייע לנפגעים להשתקם מבחינה תעסוקתית. התכנית הראשונה כוללת מערך טיפולים מלא שמיועדים לתת מענה טיפולי בתחומי ההתנהגות, החשיבה, החברה והרגש. תכנית זו מתאימה לנפגעים שמועמדים ליציאה ללימודים או לעבודה. היא מתקיימת במתכונת של ארבעה ימים בשבוע, עשרים שעות שבועיות במשך עשרה חודשים.

התכנית השנייה שנקראת תכנית הכשרה קדם תעסוקתית שמה את הדגש על הקניית מיומנויות תעסוקתיות בסיסיות והרגלי עבודה בסיסיים. התכנית מותאמת באופן פרטני לכל מטופל ומטופל ומותאמת לתנאי העבודה המקובלים במסגרות תעסוקה חצי מגוונות ומגוונות. במסגרת התכנית משלבים טיפולים נוירופסיכולוגיים עם סדנאות תעסוקתיות. בין היתר מדובר על סדנת גינון, סדנת נגרות, סדנת מחשבים ופקידות ועוד.

הטיפולים שניתנים למשתקמים כוללים ליווי פסיכולוגי צמוד, טיפולים מתחום הריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור, טיפול זוגי ועוד. לקראת סופו של תהליך השיקום המקצועי מצמידים לחולים עובדות השמה שמטרתן היא להתאים למשתקמים מקומות עבודה בהתאם לצרכים הייחודיים וליכולות שלהם. משך הזמן השכיח לטיפול במסגרת תכנית זו הוא שנה.

סדנאות הכשרה תעסוקתיות

לתכניות ההכשרה הקדם תעסוקתיות מפנים בראש ובראשונה משתקמים בגילאים צעירים שטרם התנסו בשוק העבודה לפני הפגיעה וכן משתקמים בני כל הגילאים שבשל הפגיעה סובלים מאובדן היכולות התעסוקתיות שרכשו במהלך השנים. במהלך הסדנאות המשתקמים נחשפים לתנאים השוררים בעולם העבודה תוך ליווי צמוד של מטפלים מקצועיים שמטרתם היא הענקת כלים להתמודדות עם שוק העבודה.

כך למשל במידה ומדובר על משתקם שבעקבות הפגיעה סובל מקשיים ביכולת שלו להתרכז לזמן ארוך, תותאם לו תכנית אישית ומדורגת שבאמצעותה יצליח במהלך הזמן להגביר את היכולת שלו לשבת ולהתרכז בדבר אחד. באופן דומה משתקם שסובל מפגיעה בזיכרון יכול ללמוד טכניקות ותרגילים מסוימים שיסייעו לו להתמודד עם הפגיעה. הסדנאות נמצאו יעילות מאוד גם עבור פגועי ראש שבעקבות הפגיעה חוו ירידה בביטחון העצמי שלהם משום שבמהלך הסדנאות הם זוכים להביע את עצמם ולקבל משוב חיובי באופן מתמיד וחיזוקים חיוביים.

המשך הליווי לשוק העבודה

ההמלצה של המומחים שפועלים במכון הלאומי לשיקום נפגעי ראש היא שהמשתקם ימשיך להיות מלווה בפסיכולוג או בעובד ההשמה שטיפלו בו במהלך השיקום גם לאחר החזרה לשוק העבודה. המלצה זו נובעת מכך שפעמים רבות המעבר מהסביבה המגנה והעוטפת של סדנאות השיקום לסביבה התובענית של העולם האמתי עלול להיות קשה מדי עבור המטופלים.

אי לכך מומלץ שהמשתקם ימשיך להיפגש עם הפסיכולוג שטיפל בו באופן שבועי וכן אפשרי ואף מומלץ שעובדת ההשמה תלווה אותו אפילו במקום העבודה. את הליווי ניתן לסיים כאשר צעד זה מוסכם על המשתקם, על המעביד שלו ועל ידי איש המקצוע שמלווה את המשתקם.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן