פיברומיאלגיה: עוצרים את מעגל הכאבים ובלוטת התריס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פיברומיאלגיה ובלוטת התריסלמעלה משלושים מיליון בני אדם עם תת פעילות בלוטת התריס, מאובחנים בסופו של דבר גם עם פיברומיאלגיה. האבחון מתמקד בתסמיני שני המצבים, כולל עייפות, תשישות, דיכאון, ערפול מוחי ודרגות שונות של כאבי שרירים ומפרקים.

חלק מהמומחים סבורים כי בדומה לרוב המקרים של תת פעילות בלוטת התריס, פיברומיאלגיה היא מחלה אוטואימונית. מומחים אחרים מאמינים שפיברומיאלגיה עשויה להיות אחד הביטויים של חילוף חומרים לקוי, ולכן היא מתבטאת כאחד הסוגים של תפקוד לקוי של בלוטת התריס.

השפעות פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה היא דלקת רקמות, ומאופיינת בכאב במפרקים ובשרירים, רגישות שרירים, עייפות ותשישות גם לאחר שנת לילה טובה, ולאחר מאמץ. מחלה זו מתרחשת בעיקר בקרב נשים בגיל הפוריות.

התסמינים מתגברים בין הגילאים עשרים עד 55, אך המצב עשוי להיות מאובחן אף בילדות. ההערכה היא כי המחלה משפיעה על שלושה עד שישה אחוזים מכלל האוכלוסייה, כולל ילדים, והיא נפוצה כמו דלקת מפרקים שגרונית. באופן כללי, מחלה זו משפיעה פי שבע על נשים יותר מגברים.

הקשר להיפותלמוס

רופאים מאמינים שהבסיס לתפקוד בלוטת התריס ופיברומיאלגיה נובע מבעיה עם תפקוד לקוי או דיכוי בלוטה במוח הנקראת היפותלמוס. בלוטה זו שולטת על שינה, המערכת ההורמונאלית, ויסות טמפרטורה בגוף ומערכת העצבים האוטונומית, למשל לחץ דם, זרימת דם ותנועת המזון דרך המעי.

מסיבה זו אדם הסובל מפיברומיאלגיה אינו מסוגל לישון, חווה טמפרטורת גוף נמוכה, ועולה במשקל, היות ושינה ירודה גורמת לבעיות בתפקוד מערכת החיסון ונטייה לזיהומים מרובים חוזרים. חוסר תפקוד ההיפותלמוס בפני עצמו עשוי, אפוא, לגרום לרוב התסמינים! רופאים חושדים שבעיות עם התאים, במצב הנקרא מיטוכונדריה, גורמות בדרך כלל לדיכוי ההיפותלמוס.

אז איך מתרחש הקשר לבלוטת התריס?

אם אדם הסובל מבעיות בבלוטת התריס ובמקביל גם מסימני ותסמיני פיברומיאלגיה, עליו להיבדק על ידי רופא מומחה למצב זה, בין אם בגישת הרפואה הקונבנציונלית או המשלימה, כולל רופא פנימי או ריאומטולוג.

בנוסף, אם אדם חולה בפיברומיאלגיה, מומלץ לחפור מעט עמוק יותר כדי לקבוע אם קיימת בעיה בסיסית בבלוטת התריס, העשויה להוות את אחד הגורמים, או אפילו לגרום לתסמיני הפיברומיאלגיה.

השפעות ההורמונים

מינונים מדכאים של הורמון בלוטת התריס יכולים גם להפחית את הסיכון למחלות, ומינונים נמוכים יותר של הורמונים אלו מזוהים עם התקדמות טרשת עורקים כלילית.

הסכנה מתבטאת בהשלכות שליליות ברורות המובילות למצבים כגון פיברומיאלגיה, תסמונת תשישות כרונית ומחלות כבד, לב וכלי דם.

כי כשמבינים את הקשר, ניתן לפתח תכנית טיפול

ראשית יש להימנע מהדעות הקדומות ארוכות השנים הנוגעות לפיברומיאלגיה, במיוחד מכיוון שהיא עמידה לטיפול. גישת הטיפול מבוססת על ממצאים מדעיים המוכיחים כי התסמינים אינם נפתרים היות וקיימות בעיות הקשורות לבלוטת התריס, שלא טופלו.

אם לאדם יש תת פעילות בלוטת תריס אוטואימונית, הוא מפתח מספר תסמיני פיברומיאלגיה קלסיים, כגון כאבי שרירים ומפרקים, כאבים בכל הגוף והפרעות שינה.

גישת הטיפול

הבדיקות מראות אם למטופל יש מספיק מהורמון בלוטת התריס הפעיל ברמה התאית, והמיוצר בחלקו על ידי בלוטת התריס ובחלקו על ידי המרת הורמון T4 ל-T3, על מנת לשמור על חילוף חומרים תקין בתאים. ההתמקדות ברקמות בריאות צריך להיות מטרת הטיפול בבעיות התריס.

חלק מהחוקרים סבורים שהחלפת הורמון בלוטת התריס היא אפשרות טיפול לתסמיני פיברומיאלגיה או תסמונת תשישות כרונית. גישה זו שומרת את רמות הורמון בלוטת התריס בטווח הנורמלי בלבד, ופותרת את רוב התסמינים המשותפים לפיברומיאלגיה ובעיות בבלוטת התריס.

אולי יעניין אותך גם:

האם ניתן להצביע על קשר בין אלקסיתימיה לבין לפיברומיאלגיה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן