טיפול פסיכולוגי בכאב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגיאנשים רבים מתמודדים עם כאב כרוני מתמשך. הכאב הכרוני גורם לסבל רב ואף לפגיעה בתפקוד היומיומי. פעמים רבות, הרפואה אינה יכולה להציע מענה טיפולי שיפיג את הכאב, ועל החולה ללמוד לחיות עם כאב שילווה אותו בעוצמות משתנות לתקופות ארוכות.

על מנת לסייע לחולה לשפר את איכות חייו וללמוד לחיות עם הכאב, מציעות מרפאות כאב רבות גם טיפול פסיכולוגי כחלק מסל הטיפולים. במה מסייע טיפול פסיכולוגי בכאב? על כך במאמר שלפניכם.

כאב כרוני והשלכותיו

לכאב כרוני יכולים להיות גורמים רבים: מחלה, דלקות כרוניות, פציעה או ניתוח שלאחריהם אין החלמה מלאה. פעמים רבות החולה נדרש ללמוד לחיות עם כאב אשר ילווה אותו תקופה ארוכה, ואולי אפילו במשך כל ימי חייו.

מעבר לסבל הפיזי שגורם הכאב, יש לו השלכות נוספות:

מצב רוח

כאב כרוני גורם פעמים רבות לירידה במצב הרוח של החולה, דיכאון, מתח ועצבנות. מצב הרוח השלילי משפיע על יכולת התפקוד בחיי היום יום.

אנשים הלוקים בדיכאון מתקשים לתפקד. מתקשים לעבוד, לקום בבוקר ולשמור על יחסים תקינים עם הקרובים להם. כאשר אדם סובל מירידה במצב הרוח, הוא מתקשה ליהנות גם מדברים שיכלו להסב לו הנאה. הפגיעה במצב הרוח פוגעת קשות באיכות החיים וביכולתו של האדם להביא לשיפור במצבו.

התמקדות בכאב

אחד המאפיינים במצבים של כאב כרוני, הוא שהכאב הופך למרכז חייו של החולה. החולה עסוק כל הזמן בכאב, בניסיונות  להקל על הכאב או למצוא לו מזור ומרפא, במחשבות מעגליות על הסבל שהכאב גורם לו, על חוסר הצדק (למה זה קורה דווקא לי) ועל המגבלות שהכאב גורם.

החשיבה המעגלית, האינטנסיבית, מונעת מהחולה את האפשרות להתרכז ולעסוק בנושאים אחרים: להתמקד בעבודה או בתחומי עניין, לנהל תקשורת טובה עם בני המשפחה וחברים, להתעניין במה שקורה מסביב ועוד. כל עולמו של האדם מצטמצם לתחום הצר של הכאב.

אובדן שליטה

רבים מהסובלים מכאב כרוני מדווחים על תחושה של אובדן שליטה בגופם ובבריאותם. העובדה שפניות לרופאים ומומחים לא הביאו לכדי פתרון הבעיה או הקלה בכאב.

הזמן אינו מביא להקלה במצב, וכל ניסיונותיהם למגר את הכאב כשלו, מביאה לתחושה של אובדן שליטה על הגוף, על סדר היום ועל החיים בכלל.

תחושת אובדן השליטה היא תחושה קשה אשר עלולות להיות לה השלכות כגון: ייאוש, הרמת ידיים, הפסקת הניסיונות לשפר את המצב ועוד.

טיפול פסיכולוגי מקל על ההשלכות של הכאב הכרוני על חיי החולה

טיפול פסיכולוגי יכול לסייע בהשלכות של הכאב הכרוני על חיי החולה. בטיפול משתמשים בגישות וטכניקות שונות מעולם הפסיכולוגיה כגון: טיפול התנהגותי קוגניטיבי בכאב (CBT), הגישה הנרטיבית, טיפול קבוצתי, גישות וטכניקות מהטיפול המשפחתי ועוד.

אנשים שסובלים מכאב, לא יודעים בהתחלה אם הם נזקקים לטיפול פסיכולוגי או לא. קשה לפעמים להבין כי הכאב עלול להיות תוצאה מכאב נפשי כלשהו שעובר על אדם. אז מתי פונים לטיפול פסיכולוגי? מתי בעצם יודעים שזה הדבר הנכון שצריך לעשות? התשובה לכך אינה חד משמעית – לפעמים דווקא יהיה זה אדם אחר שיגיד לנו ללכת לטיפול פסיכולוגי ואנחנו כלל לא נדע. לעיתים, רופא המשפחה שלנו לא יימצא כל פתרון לכאב שלנו וימליץ לשקול ללכת לטיפול פסיכולוגי ועוד. הסיבות יכולות להיות רבות אבל זה מוכח וידוע שטיפול פסיכולוגי לסובלים מכאב עוזר משמעותית בהתמודדות מולו, במיוחד אם מדובר בכאבים כרוניים.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי בכאב

גישה פסיכולוגית זו מאמינה כי הרבה מהבעיות מהן סובלים אנשים מושפעות מדפוסי חשיבה והתנהגות שגויים, שאינם מקדמים את האדם.

הגישה מאמינה כי שינוי בדפוסי מחשבה והתנהגות אלה, יביא לשיפור והקלה במצבו של המטופל. הגישה נעזרת בתרגילים ובשעורי בית שנותן המטפל למטופל על מנת לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות השגויים.

במצבים של כאב כרוני, יתמקד טיפול זה בכמה אלמנטים פסיכולוגיים של הכאב. למשל, אחת הטכניקות היא לבקש מהחולה לנהל יומן בו עליו לציין כל פעם בה הכאב מופיע, ולתת לכאב דרוג, מבחינת עוצמת הכאב, של בין 0-10 (0 – נמוך, 10 – כאב עז). רישום זה יכול להראות לחולה שחור על גבי לבן, כי הכאב אינו אחיד, אלא שיש הפוגות במהלך היום, או ירידה בעוצמת הכאב.

כמו כן הרישום יכול לסייע בגילוי של גורמים פסיכולוגיים וסביבתיים אשר תורמים לכאב ומעצימים אותו. הגישה מאמינה כי לכאב יש אמנם גורם פיזיולוגי, אך הוא נתרם גם מאלמנטים פסיכולוגיים כגון: פרשנות לכאב או מצבי לחץ. כאשר עומדים על גורמים חיצוניים שמעצימים את הכאב, ניתן לנסות ולשלוט בהם ולשנות אותם ובכך להפחית את התדירות בה מופיע הכאב או את עוצמתו.

תרגיל נוסף עוסק בחשיבה המעגלית של החולה סביב הכאב. מטרתו להראות לחולה עד כמה הוא עסוק במחשבות על הכאב, כאשר האמונה היא, שכאשר אתה עסוק בכאב כל הזמן, אתה גם מרגיש אותו בתדירות ובעוצמה גבוהים יותר. החולה נדרש לכתוב כל פעם בה הוא חושב על הכאב, וכן את תוכן המחשבות. המטפל יסייע לחולה לאחר הרישום, למצוא דרכים להסב את המחשבה לנושאים ותחומים אחרים, ובכך לעסוק בכאב פחות ולהרגישו פחות.

הגישה הנרטיבית

הגישה הנרטיבית גורסת כי האופן שבו אנו מספרים לעצמנו את סיפור חיינו, משפיע על איכות החיים שלנו. כך למשל, חולה בכאב כרוני שסיפור חייו הוא הכאב, יראה את עצמו רק כאדם שסובל מכאב, דבר שיפגע ביכולתו למצות את הפוטנציאל וליהנות מדברים שהוא יכול ליהנות מהם.

ברגע שהמטופל ישנה את האופן שבו הוא מספר לעצמו את סיפור חייו וייתן לכאב תפקיד משני, כך גם תשתנה תפישתו את חייו והוא יוכל ליהנות מהם יותר. לדוגמה: אני אדם שסובל מכאב, אבל אני גם: בעל מסור, אב או סב לילדים שמסבים לי אושר, אני איש מקצוע מצליח ועוד.

טיפול קבוצתי

טיפול קבוצתי במרפאת כאב מפגיש כמה חולים הסובלים מאותה בעיה. הקבוצה מחלצת את החולה מתחושת הבדידות אותה הוא חווה בחיי היום יום עת הוא מוקף אנשים בריאים שאינם מבינים לליבו. הקבוצה מאפשרת לחולים לחלוק בחוויות ובמחשבות, להיעזר בפתרונות שמצאו אחרים, לחזק אחרים ובכך להתחזק בעצמם. הקבוצה מהווה גורם תמיכה המקל על ההתמודדות עם הבעיה.

טיפול משפחתי

לכאב כרוני יש השפעה על מערכות היחסים בתוך המשפחה, עם בני זוג, הורים וילדים של החולה. טיפול משפחתי יקנה לבני המשפחה כלים שיסייעו להם לעזור לחולה. הוא יסייע בבניית בסיס של הבנה בקרב בני המשפחה את מצבו של החולה, יפחית קונפליקטים שנוצרו בעקבות הכאב הכרוני בתוך המשפחה, ועוד.

טיפול פסיכולוגי הניתן כטיפול משלים במרפאות כאב, מקנה לחולה כלים להתמודדות טובה יותר עם הכאב.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן