כאבים בזרוע שמאל

כאב בזרועזרוע (בשפה הרפואית: Brachium) הוא שמו של האזור האנטומי שבין המרפק לכתף. הזרוע היא מבנה מורכב הכולל בין היתר את עצם הזרוע, מגוון כלי דם (וריד הזרת, הווריד האגודלי, עורק הזרוע, עורק הזרוע העמוק ועוד), חמישה עצבים שונים (שמקורם במקלעת הזרוע שבצוואר), מספר שרירים (שריר המרפק, שריר הזרוע התלת-ראשי, שריר הדלתא ועוד), רקמות חיבור ועוד. כפי שניתן להבין, באיבר כה מורכב, הכולל מספר רב של מבנים, לא מעט יכול להשתבש ולבוא לידי ביטוי בכאבים.

כמו כן, במקרים רבים מתברר כי הכאבים שהופיעו בזרוע שמאל, מקורם באזור אחר בגוף. זאת כיוון שישנם אזורים שונים בגוף שיכולים להקרין כאבים לכיוון הזרוע. במאמר שלפניכם נדון בגורמים האפשריים לכאבים בזרוע שמאל, בתסמינים האופייניים לכאבים אלה, בדרכי האבחון של כאבים בזרוע שמאל ובדרכי הטיפול בהם. יש לציין כי בחלק ניכר מהמקרים, אותם התסמינים שעשויים להתפתח ביד שמאל, יכלו באותה מידה להתפתח בשתי הידיים במקביל או ביד ימין בלבד.

מהם הגורמים לכאבים בזרוע שמאל?

להלן חלק מהגורמים המרכזיים לכאבים בזרוע שמאל:

  • אירוע לב/התקף לב – אירוע לב הוא מצב חירום רפואי שבו רקמת הלב ניזוקה כתוצאה מבעיות באספקת החמצן לשריר הלב. בדרך כלל הגורם לבעיה באספקת החמצן לשריר הלב הוא היצרות של העורקים הכליליים בעקבות טרשת עורקים. כאבים בזרוע שמאל הם התסמין השכיח ביותר של אירוע לב. הסיבה לכך היא שהעצבים המקושרים ללב והעצבים המקושרים לזרוע שמאל, שולחים סיגנלים עצביים לאותם תאים במוח. אי לכך, התאים עשויים לפרש בטעות את הסיגנלים שמגיעים מהלב, כסיגנלים המגיעים מזרוע שמאל. החשש לכך שמקור הכאבים בזרוע שמאל קשורים לאירוע לב גבוה במיוחד כאשר במקביל לכאבים בזרוע שמאל, מופיעים תסמינים נוספים כמו זיעה קרה, בחילות ו/או הקאות, קוצר נשימה עם או בלי כאבי חזה, חוסר נוחות בחזה המופיע ונעלם לסירוגין או נמשך יותר ממספר דקות, סחרחורות ועוד.
  • תעוקת לב או תעוקת חזה – תעוקת חזה או תעוקת לב (אנגינה פקטוריס, בלועזית) היא מחלת לב איסכמית שבה עקב מאמץ יתר של שריר הלב או היצרות של אחד מהעורקים המזינים את הלב, לא מגיע מספיק דם לשריר הלב. מחלה זו היא תוצאה של טרשת עורקים ברוב המקרים, אך יכולה גם להופיע עקב גורמים זיהומיים שונים, עומס נפשי, הרעלה של חד תחמוצת הפחמן ועוד. החולה לרוב יתלונן על לחץ בחזה שעשוי להקרין גם לבטן, ללסת ולזרוע שמאל, המופיע בעקבות מאמץ גופני.
  • פציעות אורתופדיות שונות – יש לציין כי בדרך כלל מקור הכאבים הוא לא בלב אלא בזרוע עצמה. ניתן לזהות כאבים שמקורם אינו בלב במקרים שבהם הכאבים מופיעים באזור ממוקד מאוד בזרוע שמאל, במקרים שבהם הכאבים נמשכים בהיעדר תסמינים נוספים במשך שעות או ימים וכן במקרים שבהם הכאבים מופיעים בעקבות מגע או ביצוע תנועות מסוימות המערבות את הזרוע. כמו כן בדרך כלל כשהכאבים מופיעים במשך מספר שניות בלבד בכל פעם, ניתן להניח שמקור הכאבים אינו בלב. הפציעות האורתופדיות שעשויות לבוא לידי ביטוי בכאבים בזרוע שמאל כוללות מרפק טניס, בורסיטיס (דלקת הבורסה), דלקת שהתפתחה בגיד בכתף או במרפק, קרע במסובבי הכתף (קרע שרוול מסובב), פריצת דיסק בעמוד השדרה, שבר בעצם בזרוע ועוד.
  • תסמונת מוצא בית החזה – תסמונת מוצא בית החזה היא תסמונת הבאה לידי ביטוי בכאבים בכפות הידיים, באמות, בזרועות ובכתפיים. התופעה נגרמת בעקבות לחץ ורידי, עורקי או עצבי בשל נוכחות של צלע צווארית, שבר ישן בעצם הבריח, פגם אנטומי בשרירי ה-Scalenes (שבו חלק מהשרירים מורכב מרקמת חיבור) או חבלה חמורה שגרמה לקרע בשרירים אלה. כמו כן, פציעה אורתופדית בעקבות עיסוק בעבודה שבה המטופל מותח באופן חוזר ונשנה את הכתפיים והזרועות לאחור ולמעלה, מרים את הזרועות מעל הראש באופן חוזר ונשנה או מרים את המרפקים בזמן שהכתפיים שמוטות לפנים ועוד. הטיפול בתסמונת כולל פיזיותרפיה לחיזוק חגורת הכתפיים ושרירי הצוואר, תרופות להמסת קרישי דם (במקרה של פקקת ורידית) ובמקרים החמורים, ניתוח שמטרתו להסיר את הלחץ המופעל על כלי הדם או העצבים המעורבים.

תסמינים של כאבים בזרוע שמאל

הכאבים בזרוע שמאל עשויים להופיע באופן קבוע ומתמיד (ללא הפוגות), אך יכולים גם להופיע בעיקר בתגובה לביצוע פעולות מסוימות או רק בזמן שהזרוע ממוקמת בתנוחה מסוימת. כמו כן הם יכולים להופיע לאחר פעילות ממושכת המערבת את הזרוע בלבד, אך יכולים גם להופיע בזמן מנוחה. הכאבים עשויים להיות בעלי אופי עמום מאוד (לעיתים החולה יתקשה למקם את הכאב במדויק) אך בהחלט יכולים להיות גם חדים מאוד ולהתמקם באזור נקודתי בלבד בזרוע.

במקרים מסוימים הכאבים חלשים מאוד עד בלתי מורגשים לעיתים, אך במקרים אחרים הכאבים עשויים להוביל למוגבלות חמורה בהנעת הזרוע. הכאבים יכולים גם להופיע באופן בלעדי ובהיעדר תסמינים אחרים, אך בהחלט עשויים להופיע במקביל לתסמינים נוספים כמו אלו שתוארו לעיל (זיעה קרה, בחילות, כאבים בלסת או בבטן וכיו"ב).

חשוב מאוד לשים לב לאופי הכאבים המופיעים בזרוע שמאל, למשך הופעתם, לגורמים שמובילים להחמרה או להקלה בכאבים, למיקום המדויק של הכאבים ולתסמינים נוספים שעשויים ללוות אותם. זאת כיוון שאבחון הגורם לכאבים מתבסס בין היתר על הסיפור הקליני. אי לכך, אפיון הכאבים יסייע לרופא לספק אבחנה מדויקת במהירות גבוהה יותר.

אבחון כאבים בזרוע שמאל

בהתבסס על תלונות החולה והתמונה הקלינית, הרופא יבחר כיצד לנהוג. בשלב הראשוני, לאחר לקיחת האנמנזה והתייחסות לנסיבות הכאבים, הרופא יבצע בדיקה גופנית שבה ינסה להבין האם מקור הכאבים בזרוע עצמה או בלב. אם ישנו חשד לכך שמקור הכאבים בלב, המטופל יופנה לבדיקת א.ק.ג. בנוסף יתכן שיבוצעו בדיקות דם המאפשרות לזהות אנזימים ספציפיים המשתחררים לזרם הדם במקרה של אירוע לבבי.

מעבר לכך יתכן שיהיה צורך בביצוע של בדיקת דימות, המאפשרת לזהות בעיות אורתופדיות כמו שבר בעצם בזרוע ופריצת דיסק. שילוב בין התמונה הקלינית וסיפור הרקע, ממצאי בדיקות הדם ובדיקות הדימות, יאפשר לקבל אבחנה מדויקת בנוגע לבעיה הרפואית והגורמים לה.

כיצד מטפלים בכאבים בזרוע שמאל?

הטיפול בכאבים בזרוע שמאל משתנה בהתאם לגורם שהוביל להתפתחות הכאבים, כשכל מקרה נבחן לגופו. אי לכך, ניתן להגיש טיפול רק לאחר שהסתיים שלב האבחון והתקבלה אבחנה מדויקת בנוגע לבעיה שממנה סובל המטופל. בין היתר הטיפול עשוי לכלול גיבוס של העצם השבורה, ניתוח מעקפים, אנגיופלסטיקה כלילית (החדרת בלון לעורק כלילי לצורך הרחבת עורק חסום) או השתלת סטנט (במקרה של עורק כלילי חסום), מתן תרופות שונות לדילול הדם כמו אספירין או פלאביקס (במקרה של אירוע לב) ועוד.

כפי שציינו, לא אחת ניתן יהיה להסתפק בפיזיותרפיה בלבד, כשבעיקר מדובר במקרים הקלים שבהם מקור הכאבים ביציבה לא נכונה או ביצוע פעולות שונות במסגרת העבודה שגורמות להפעלת לחץ על כלי דם או עצבים שונים הקשורים לזרוע. כמו כן במקרים מסוימים (כמו תעוקת לב) הטיפול יכלול הנחיות לשינוי הרגלי חיים, בדגש על הפסקת העישון, ביצוע פעילות גופנית סדירה בהתאם ליכולות המטופל, הפחתה במשקל ושינוי הרגלי התזונה, במטרה להוביל להפחתת ערכי הכולסטרול ולחץ הדם.       

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן