אלחוש כאב לאחר ניתוח קיסרי בארץ

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כאב מניתוח קיסרי

כאב מניתוח קיסריסקר עדכני שפורסם השנה שנערך בבית החולים שערי צדק ובבית החולים בילינסון חושף תמונה עגומה לפיה היולדות הישראליות סובלות באופן משמעותי יותר מכאבים אחרי ובמהלך ניתוח קיסרי מנשים שעוברות את הניתוח במדינות אחרות בעולם כמו במדינות אירופה וארצות הברית למשל. הסיבה לכך נעוצה בסוג משככי הכאבים הניתנים ליולדות ובגישה של הצוותים הרפואיים הפועלים בארץ.

בסקר נבדקו עשרים וחמש מחלקות יולדות בכל רחבי הארץ והיוזמה לביצועו עלתה כתוצאה מסברה לפיה הנשים הישראליות סובלות יותר מכאבים בעקבות ניתוח קיסרי.

עשרים אחוז מהלידות מבוצעות בניתוח קיסרי שנחשב לניתוח השכיח ביותר בעולם. הניתוח כרוך בכאב רב שעלול ללא טיפול להפוך לכאב כרוני ואפילו להוביל לתופעה של דיכאון אחרי לידה.

ממצאי הסקר

מהממצאים של הסקר עולה כי בשמונה עשרה מתוך עשרים וחמש המחלקות שנבדקו לא עשו הרופאים שימוש במורפיום במהלך הניתוח, ארבע מתוך סך כל המחלקות עשו בו שימוש באופן מזדמן ואילו רק שלוש מהמחלקות שנבדקו עשו בו שימוש באופן קבוע ושגרתי.

כמו כן תוצאות הסקר הראו כי בתשעים וארבעה אחוז מהמקרים בהם לא נעשה שימוש במורפיום הסיבה לכך הייתה מחסור באחיות. יש לציין כי מתן של מורפיום מחייב נוכחות של אחות על מנת לעקוב אחר תהליך ההתאוששות.

בנוסף לכך נמצא כי רק שתיים עשרה מהמחלקות שהשתתפו בסקר עשו שימוש בחומרים אנטי דלקתיים שאינם סטרואידים כמו למשל אספירין.

מדוע כך הם פני הדברים?

ככל הנראה אכן נעשה שימוש במשככי כאבים אבל פשוט לא במשככי הכאבים הנכונים. ליולדות בניתוח קיסרי ניתנות תרופות כמו למשל אופטלגין או אקמול אך ברור לכל כי מדובר על משככי כאבים שאינם חזקים דיים על מנת להקל על מידת הכאב הרב.

הסיבה לכך נעוצה בגישה שמרנית, בחוסר ציוד מתאים ובכוח אדם לא מספק. בארץ קיימת גישה לפיה אין ברירה אלא להשלים עם הכאב לאחר הניתוח אך מדובר בגישה לא נכונה. למעשה מסקר דומה שנערך בארצות הברית נראה כי היולדות בניתוח קיסרי כמעט ולא חשות כאבים כלל לאחר הניתוח.

השיטה הנהוגה בעולם כוללת הרדמה אפידורלית או הרדמה ספינלית שבה מבוצעת הזרקה של מורפיום למניעת כאבים במהלך היממה הראשונה לאחר הניתוח.

עם זאת, מעט מאוד בתי חולים בישראל משתמשים בשיטה זו, שלאחרונה הוכרזה כשיטה המוצלחת ביותר למניעת כאבים בקרב יולדות על ידי לא אחר מאשר איגוד המרדימים של ארצות הברית.

אז מה ניתן לעשות כדי לשנות את המצב הקיים?

על מנת ליישר קו עם השיטה האמריקאית יש לפעול למען שיתוף פעולה בין בתי החולים בארץ והצוות המרדים הפועל בכל אחד מהם. בכל בית חולים בישראל קיימת מחלקת סיעוד שבהחלט יכולה לעמוד בדרישות הפיקוח והמעקב אחרי היולדות לאחר קבלת מורפיום. חשוב להבין שזוהי זכותה המלאה של היולדת לחזור במהירות האפשרית לשגרה ללא כאבים מיותרים.

סיפורה של רחל (שם בדוי)

רחל עברה ניתוח קיסרי לאחר שבעוברה התגלו סימני מצוקה עוברית. הכאבים מהם סבלה היו קשים מנשוא ובשל כך דרשה לקבל משככי כאבים כל שעתיים. רק אחרי שנטלה כמות גדולה של משככי כאבים הצליחה להירגע ולהירדם.

לדבריה משככי הכאבים שניתנו לה היו מסוג אופטלגין או אקמול ולמעשה לא ניתנו לה ביוזמתן של האחיות אלא רק לאחר שעמדה על שלה ודרשה לקבלם. רק לאחר חמישה ימים שוחררה מבית החולים וגם אז נאלצה להסתייע בכיסא גלגלים לצרכי ניידות.

לדבריה של רחל חלק מהאחיות ניסו לשכנע אותה שלא ליטול משככי כאבים אלא לנסות ולהתמודד עם הכאב ללא כל סיוע חיצוני.

הכאבים נמשכו גם לאחר החזרה הביתה ורק לאחר שבועיים מיום חזרתה לביתה החלו לפחות בעוצמתם. ללא שינוי במצב סיפורה יהיה סיפורן של נשים רבות לאורך זמן רב.

ראו גם:

כאב לאחר הלידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן