כאב עקב תסמונת התעלה הקרפלית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת מפרקים שגרונית

את התעלה הקרפלית, הממוקמת בסביבת שורש כף היד, רוב האנשים לא מכירים – אלא אם הם סובלים מתסמונת בתעלה, המשפיעה לרעה על חייהם במובנים שונים. במצב התקין, התעלה הקרפלית אחראית למעבר של עצבי וגידי כף היד, לרבות העצב המשפיע על התחושה ועל התנועתיות של כף היד (העצב המדיאני).

כאשר האדם סובל מתסמונת התעלה הקרפלית, חלה היצרות של התעלה ובעקבותיה לחצים על העצב המדיאני. מכאן הדרך לשורה ארוכה של תסמינים שליליים אינה ארוכה כלל וכלל.

הגורמים לתסמונת התעלה הקרפלית

בהרבה מאוד תרחישים אין יכולת להצביע על הגורם הספציפי המביא לתסמונת התעלה הקרפלית, כאשר הנחה מקובלת נוספת היא שמדובר בשילוב אפשרי בין מספר גורמים. בין המצבים המגדילים את הסיכון לסבול מהבעיה ניתן למנות היפותירואידיזם (תת פעילות בלוטת התריס), דלקת פרקים, משקל עודף, הריון, שברים ונקעים ועוד.

מה שחשוב לא פחות הוא שגורם עיקרי לבעיה הוא אורח החיים שאנחנו מסגלים. אם עבודתו של פלוני מבוססת על עבודת כפיים או לחלופין תנועתיות חוזרת של שורש כף היד (הדוגמא המובהקת היא עבודה על מחשב), גדלים מאוד הסיכויים שהוא יסבול מתסמונת התעלה הקרפלית.

התסמינים של תסמונת התעלה הקרפלית

כאבים הם אחת הצרות העיקריות של תסמונת התעלה הקרפלית. באופן לא מפתיע, הכאבים יופיעו תחילה באזור הפגוע – אזור כף היד – אך ממנו הם עלולים להקרין גם לאזורים ולאיברים אחרים בגוף. במקרים החמורים יותר, בהם התסמונת חמורה או אינה מטופלת במועד, עלולים הכאבים להגיע לזרועות, לכתפיים ולאזורים אחרים.

תחושת נימול של אצבעות כף היד היא תסמין נפוץ נוסף של תסמונת התעלה הקרפלית. גם כאן יש השפעה לדרגת החומרה של הבעיה: החל מנימול נקודתי המופיע מפעם לפעם ועד לכאב קבוע שלא נותן לאדם מנוחה. בהיעדר טיפול הולם בתסמונת התעלה הקרפלית, עולים הסיכויים לסבול מחולשה מהותית בכף היד. אנשים צפויים להיתקל עקב כך בקושי לבצע פעולות יום-יומיות בסיסיות, אפילו החזקה של פריט זה או אחר.

אבחון ושיטות טיפול

כפי שציינו, חשוב לזהות את תסמונת התעלה הקרפלית תוך פרק זמן ראוי ולפעול לטיפול בבעיה. האבחון נעשה בדרך כלל על פי שילוב של בחינת תסמיני האדם (כפי שהוא מדווח עליהם) ושני מבחנים בסיסיים, במהלכם בודק הרופא האם התסמינים מופיעים במקרה של הקשה באזור (מבחן טינל) או כיפוף כפות הידיים (מבחן פאלן). בדיקת EMG, הבוחנת את פעילותו החשמלית של השריר, עשויה לסייע אף היא בקבלת תמונה מלאה לגבי הבעיה והיקפה.

אופן הטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית משתנה על פי דרגת החומרה של הבעיה: חלק מהטיפולים מיועדים להקטין את עוצמת ותדירות הכאבים והתסמינים האחרים, בעוד שטיפולים אחרים מטרתם היא לגשת בשורש הבעיה (או בשורש כף היד), לאתר את הגורמים האפשריים לתסמונת ולטפל גם בהם.

במקרים הפשוטים יותר הטיפול נעשה באמצעים בסיסיים דוגמת קומפרסים קרירים, סד המספק תמיכה לשורש כף היד או פשוט שינויים באורח החיים. אנשים העובדים עם מחשב לדוגמא צריכים בכל מקרה ליזום לעצמם הפסקות עבודה במהלך היום. כדורים נוגדי דלקת מפחיתים את הכאבים והדלקת גם יחד, ולכן הם משולבים בתכניות טיפולים רבות בתסמונת התעלה הקרפלית.

במצבים החמורים ביותר נראה שאין מנוס מאשר ניתוחים כירורגיים, המיועדים להביא לשחרור הלחץ הנוצר על העצב המדיאני והגידים הסמוכים. לכך ניתן להוסיף מגוון רחב מאוד של טיפולים מקשת הרפואה המשלימה, לרבות דיקור סיני, טווינא, נטילת צמחי מרפא ועוד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן