עלייה בהתמכרות לחומרים אופיאוטים רפואיים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תרופה

תרופהבשנים האחרונות מתרחשת עלייה ניכרת בכמות מקרי ההתמכרות למשככי כאבים אופיאוטים. תופעה זו מפתיעה, מאחר והתמכרות לחומרים אופיאוטים בעקבות שימוש רפואי אינו עניין נפוץ לרוב. מבחינה סטטיסטית, ברוב המדינות מדובר בכ-1% מתוך סך המשתמשים בתרופות אלו אשר מגיעים למצבי התמכרות.

כיצד ניתן להסביר את העלייה המשמעותית, בסדר גודל של שלושים אחוזים בכמות המכורים לחומרים אופיאוטים רפואיים?

זה מתחיל בצורך ונגמר בהתמכרות

חומרים אופיאוטים פועלים על מערכת העצבים המרכזית ומובילים להפחתת פעילותה, תוך כדי השפעה ניכרת על יכולתו של הגוף לקלוט כאב. למעשה, התרופה האופיאוטית מייצרת מצב שבו הגוף אינו צריך להתמודד עם כאב, מאחר וזה אינו נקלט ומוחלף בתחושה עמומה ומרגיעה.

מאחר והגוף מפסיק לקלוט את הכאב במהלך הטיפול, הוא גם "שוכח" כיצד להתמודד עם כאב ללא תמיכת התרופה. כשנפסקת צריכת התרופות, מופיעות תחושות כאב חזקות. כעת, על הגוף ללמוד מחדש ולסגל לעצמו את היכולת להתמודד עם כאב ביעילות. לכן נוצרת תלות פיזיולוגית בתרופה – הגוף צריך את התרופה על מנת להתמודד עם תחושות הכאב.

ההפסקה צריכה להיות הדרגתית – כמובן שעניין זה ידוע היטב לרפואה, ועל כן הפסקת הטיפול בתרופות אופיאודיות מבוצע בהדרגה ולאחר תקופת שימוש קצרה. אך במקרים בהם ימשיך המשתמש ליטול את התרופה, במינון גובר, ולאורך זמן – יתכן מצב שבו התלות הפיזיולוגית תהפוך אט אט גם להתמכרות.

מהי התמכרות לחומרים אופיאטים?

התמכרות מתייחסת למצב בו קיימת תלות נפשית בחומר כלשהו, תלות חזקה אשר נשענת על צורך עמוק למצוא פתרון להתמודדות המשתמש עם אספקטים כואבים או מורכבים בחייו. למעשה, בהתמכרות המשתמש הופך את חוויית השימוש לדבר מהותי ומרכזי בהתנהלות חייו, כאשר הוא יעשה הכול על מנת להשיג את המנה הבאה ולצרוך שוב את החומר.

התמכרות לחומרים אופיאטים מורכבת, היות ואלו חומרים זמינים באופן מפתיע. הסיבה לעלייה בהתמכרות לחומרים אופיאטים קשורה באופן ישיר להעדר פיקוח מספק על תרופות אופיאוטיות. כשמטופל מקבל טיפול תרופתי במשככי כאבים המטרה היא הטווח הקצר, אך המטופל עלול להמשיך ולצרוך את התרופה – וללא ידיעת הרופא המטפל.

הנגישות למשככי כאבים אלו הינה פשוטה יחסית, בין אם באמצעות החלפת רופא (בשל חוסר עדכון בין מוסדות רפואיים למשל), לזיוף או שימוש לא חוקי במרשמים, והדוגמאות עוד מרובות. מעבר לכך, משככי כאבים נפוצים בתצורות שונות בבתים רבים, כך שאין זוהי בעיה מורכבת מידי להשיג את התרופות גם לאחר שנגמר הטיפול הרשמי.

ההתמודדות עם העלייה בהתמכרות

קיימת מגמה עולמית כיום להגבלת השימוש בחומרים אופיאטים, העלאת רמת הפיקוח והבקרה על טיפולים הכוללים במשככי כאבים מסוכנים, וכן העלאת מודעות המטופלים להשפעות הנרחבות של חומרים אלו. עם זאת, בישראל המגקמה אינה זהה, אף על פי שנעשו מספר מהלכים לאורך השנים אנו רואים עלייה שנה אחר שנה בהתמכרות לאופיואידים.

חברת הכנסת תמר זנדברג, המכהנת כיו"ר הוועדה למאבק בסמים, מעלה נושא זה שוב ושוב לדיונים ובדו"חות רלוונטיים. אך הבעיה עמוקה ביותר ונעוצה בשני הצדדים: המוסדות הטיפוליים והמטופלים. מבחינת מוסדות הרפואה, קיימת כיום בעיית פיקוח ובקרה חמורה בכל הנוגע לשימוש ביתי בתרופות מסוג זה.

הרופא מקפיד על תחילת הטיפול והפסקתו בהתאם ליכולתו, אך קיים נתק מסוים בין מוסדות שונים (למשל קופות חולים שונות, ולעתים אף בתוך אותה קופה).

חוסר מודעות עצום מצד המטופלים בנוגע להשפעות חומרים אופיאוטים רפואיים

כך למשל, קיימים מקרים מרובים של התפתחות תלות פיזיולוגית בתרופה כאשר המטופל כלל אינו מודע להשפעה זו. מבחינתו, ייתכן והרופא אינו מבין כי הכאב עדיין נותר בגופו (אף על פי שבפועל כאב זה מתחזק בגין השימוש הממושך בתרופה והשפעתה הפוחתת), ועל כן הוא ימשיך לקחת את התרופה גם בתום הטיפול.

מסיבות אלו, נכון להיום, קיימת עלייה בכמות המתמכרים והתלויים במשככי כאבים. אכן, זוהי תופעה אשר ניתן למנוע אותה, לו רק יתקיים פיקוח מבוקר יותר על השימוש בתרופה, מתן התרופה והמרשם לה, זאת לצד העלאת מודעותו של המטופל באשר לסכנות הטמונות בשימוש זה וכיצד למנוע אותן.

על כן חשוב לזכור: משככי כאבים הינם חומרים חזקים ובעלי השפעות נרחבות על הגוף, לרבות תופעות לוואי משמעותיות. בעת השימוש בהם יש להיוועץ עם הרופא המטפל באשר לכלל תופעות הלוואי, מהלך הטיפול והשלבים בו, ולאלו מצבים להיות ערניים כדי לשוב להתייעצות עם הרופא.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן