ההיבט הפסיכולוגי לגמילה מעישון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

גמילה מעישון

גמילה מעישון"אני מכור לסיגריות? אני יכול לפסיק מתי שאני רוצה!" בעצם, היום כבר כולם יודעים שקל להתחיל לעשן, אבל בעצם קשה מאוד להפסיק. כ-75% מהאנשים שמנסים להפסיק לעשן מוצאים עצמם במשימה לא פשוטה בכלל, ומתייאשים.

קיימות היום בשוק אינספור שיטות שונות לגמילה מעישון. המודעות ההולכת וגוברת לנזקים שיוצר העישון (מחלות ריאה, סרטן בריאות, בפה, בגרון ובאצבעות הידיים, הגברת הסיכון להתקפי לב ומחלות אחרות, ריח רע ונטל כלכלי) מביאה מעשנים רבים לנסות ולשנות את ההרגל הרע של עישון.

שיטות פיזיולוגיות

שיטות פיזיולוגיות כמו תרופות המחליפות ניקוטין הן בעלות שיעורי הצלחה גבוהים, אם כי יש להן בעיות משלהן. במאמר זה נתרכז אמנם בשיטות הפסיכולוגיות לגמילה, אך חשוב לציין שניתן לשלב בין השיטות השונות, וניתן ללוות כל טיפול פסיכולוגי המיועד לגמילה גם בתמיכה תרופתית.

שיטות פסיכולוגיות לגמילה מעישון

יש להבין, כי למרות שקיים חלק פיזיולוגי משמעותי בתהליך הגמילה (בסיגריה יש חומר ממכר- ניקוטין, אשר הגוף מתרגל לצריכתו.

כאשר מפסיקים באחת לעשן, הגוף מגלה תסמיני גמילה מניקוטין שעשויים לכלול כאבי ראש, בחילה, עצבנות, עייפות, תיאבון מוגבר, דיכאון ועוד), אין להתעלם גם מהמשמעויות הפסיכולוגיות העצומות שיש לגמילה מהרגל.

סיגריה עבור אנשים רבים היא הרגל פרטי וחברתי- מעשנים לפני ארוחה, אחרי סקס, יוצאים עם החבר'ה להפסקת סיגריה ועוד.

הויתור על ההרגלים הללו עשוי להיות קשה ביותר. אפילו הצורך להתעסק עם משהו ולהחזיקו ביד עשוי להיות חסר למעשן הנגמל.

טיפול פסיכולוגי להפסקת עישון יתמקד בהיבטים אלה של הגמילה. יש להתייחס לשתי גישות בסיסיות לגמילה מעישון-

חלק מהנגמלים בוחרים להפסיק לעשן בהדרגה, וחלק בוחרים להפסיק לעשן בבת אחת. הפסקה חדה וחד ופעמית נחשבת לדרך קלה יותר הן בהיבט הפיזיולוגי (הגוף מתנקה מניקוטין מהר יותר, ולכן תופעות הגמילה הקשות אורכות זמן קצר יותר), והן בהיבט הפסיכולוגי- יותר קל להימנע מסיגריה כשאין סיגריות בנמצא וכשיש החלטה מוצהרת שלא מעשנים, מאשר כאשר הסיגריות זמינות והאדם מרשה לעצמו לעשן "מידי פעם".

כאשר פונים לעזרה חיצונית, ניתן לבחור מספר חלופות לטיפולים פסיכולוגים העוסקים בהפסקת עישון:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול מסוג זה (CBT) מיועד בדרך כלל לליווי בהתמודדויות ספציפיות וקצרות טווח יחסית. מטרת הטיפול לאתר את כל הגורמים הקוגניטביים (כלומר, כל המחשבות) הקשורים לעישון, וכן את כל ההתנהגויות הקשורות אליו, למצוא בעבודה משותפת של המטפל והמטופל תחליפים שאינם כוללים סיגריה.

כך למשל, יבינו חלק מהנגמלים כי הם שולפים סיגריה על מנת להתמודד עם השעמום. הבנה זו יכולה להוביל למציאת פעילות חלופית שתפיג את השעמום.

טיפול דינאמי

טיפול דינאמי הוא טיפול ארוך טווח, ולכן הוא מומלץ בעיקר לאנשים שעשו ניסיונות גמילה רבים ולא הצליחו. מטרת הטיפול לבחון את עולמו הפנימי של המטופל ולאתר את הגורמים הנפשיים שהביאו לעישון ומפריעים בגמילה.

קבוצות תמיכה

גמילה מעישון היא אקט מסובך גם עקב המשמעות החברתית שיש לעישון. לכן, עבודה בקבוצת תמיכה של אנשים שנגמלים ביחד עשוייה להקל מאוד על הנגמל ולספק לו משענת משמעותית מאוד. כמו כן, עשויה הקבוצה להוות גורם דוחף במובן של "לחץ חברתי"- כל הקבוצה מצפה ממני לא לעשן עכשיו, אז איך אקח סיגריה?

עזרים מכניים

עזרים מכניים כמו מסטיקים או סיגריות אלקטרוניות (מכשיר דמוי סיגריה, שאפשר "לעשן" אותו מבלי להכניס לגוף את החומרים המזיקים שיש בסיגריה אמיתית) גם הם מטפלים בצד הפסיכולוגי של הגמילה, ומהווים תחליף להרגל שקשה להיפטר ממנו.

ראו גם:

כאב נשימתי – סובלים מכאב בדרכי הנשימה?

סובלים מקוצר נשימה וכאבים בחזה? הכל על כאבים בחזה

 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן