התמודדות פסיכולוגית לקראת ביקור אצל רופא השיניים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התמודדות עם טיפול שיניים

התמודדות עם טיפול שינייםבסרט "חנות קטנה ומטריפה" רופא שיניים אכזרי ומאיים תוקף אנשים באמצעות מזרק הרדמה, מקדחת שיניים וחומרים מפחידים. סצנות כאלה אמנם לקוחות מאולפני הוליווד, אך מקורן טבוע כמעט בכל אחד מאיתנו.

רב האנשים מפחדים ברמה זו או אחרת מביקור אצל רופא השיניים. במקרים מסוימים החרדה כל כך קשה עד כי האדם נמנע מלפנות לטיפולי שיניים משמרים (כמומלץ- ביקור אצל רופא שיניים פעם בחצי שנה), ואפילו כאשר חשים כאבים בשיניים.

הסטטיסטיקות מדברות על כ-20% מהאוכלוסייה שנמנעים מלטפל בשיניהם בעקבות חרדה. למותר לציין, שכאשר לא נעשה טיפול שוטף, הפגיעה בשיניים (ועומק הטיפולים שנזקקים להם בעקבות כך) גדלה.

כדי לדעת כיצד להתמודד עם החרדה המתעוררת לקראת ביקור אצל רופא השיניים, חשוב להבין את מקורותיה של החרדה, ולבחור את הדרך המתאימה ביותר לכל אחד על מנת לטפל בה.

למה מפחדים מרופא שיניים?

בביקור אצל רופא שיניים אנחנו נמצאים בהכרה מלאה, ובאפס שליטה. אנחנו שומעים כל מה שקורה- את רעשי המכשירים, את בקשות רופא השיניים מהסייעת ועוד.

אנחנו חשים את הכאב, וחשים שמתעסקים לנו בתוך הפה- אך איננו יכולים לזוז, ובעיקר- איננו יכולים לדבר. השילוב של כאב, רעשים מפחידים, וחשש מהתחושות שיבואו בתום הטיפול, כאשר ההרדמה לא תשפיע עוד יחד עם העדר שליטה מוחלט וחוסר יכולת לזוז, הם הגורמים העיקריים להתפתחות של חרדה.

עבור חלק מהסובלים מפחד מרופאי שיניים, קיימת טרואמה מהעבר (בדרך כלל מהילדות) של טיפול מכאיב, לא רגיש או בניגוד לרצונם. במקרים כאלה מתווספת על החרדה הנורמטיבית יחסית גם סימפטומים של פוסט-טראומה.

איך מתמודדים ברמה הפסיכולוגית?

להלן מספר אפשרויות להתמודדות פסיכולוגית עם החרדה מפני רופאי שיניים.

עריכת פגישה מקדימה עם הרופא

כאשר מדובר בחרדה קלה יחסית, ניתן לקבוע עם הרופא פגישה בה תתקיים שיחה בלבד, ללא בדיקה וללא טיפול של ממש. שיחה שכזו תעזור לבנות תחושת אמון בין הרופא למטופל, וכן תוסיף למטופל אינפורמציה שעשוייה להוריד במקצת את תחושת חוסר האונים והעדר השליטה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי לטיפול בחרדה: כאשר החרדה היא קשה, וגורמת להימנעות מטיפולי שיניים, כדאי לעבור טיפול פסיכותרפויטי ממוקד מטרה. כיום ידוע שאחת הגישות היעילות ביותר לטיפול בחרדה ספציפית הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).

בטיפול מסוג זה, בוחן המטפל ביחד עם המטופל את האלמנטים בטיפול השיניים אשר גורמים להתעוררות של חרדה.

באופן מסודר ביותר, מדורגים האלמנטים השונים בסדר עולה לפי מידת החרדה שהם מעוררים. בשלב הבא, לומד המטופל טכניקות שונות להרגעות- נשימות, דמיון מודרך, הרפיה וכד'.

בהמשך, חושף המטפל את המטופל לאט לאט לאלמנטים מעוררי החרדה בסדר עולה. החשיפה יכולה להיות באמצעות דמיון מודרך (למשל: "דמיין את עצמך נכנס עתה לחדרו של הרופא, ומתיישב על כיסא הטיפולים"), ובהמשך גם במציאות (In vivo), כאשר המטפל מלווה את המטופל לטיפול שיניים, ועוזר לו לממש את טכניקות ההרגעה בזמן אמת.

טיפול פסיכולוגי להתמודדות עם טראומה

כאשר הפחד מרופא השיניים נגרם כתוצאה מטראומה מטיפול קודם, ניתן לבחור בטיפול שמטרתו התמודדות עם המשקעים הטראומטים, עיבודם והפנמתם באופן שאינו פוגע ביכולתו של הפרט לחזור ל טיפול שיניים נוסף. טיפול זה עשוי להתקיים במתכונת של טיפול דינמי או אחר.

היפנוזה

פסיכולוגים מומחים בעלי רשיון להיפנוזה יכולים לטפל בפחד מרופא השיניים גם באמצעות היפנוזה. ההיפנוזה יכולה להתקיים בזמן טיפול השיניים, או כחלק מטיפול פסיכולוגי שמטרתו לשנות את חוויתו של האדם ולהוריד באופן כללי את הפחד שהוא חש מפני טיפולי שיניים.

ראו גם:

טיפול פסיכולוגי לסובלים מכאב כרוני

תרופות סבתא למניעת כאב בשיניים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן