הקשר בין דיכאון וחרדה לתחושות כאב

כאב ותחושות דיכאון וחרדההפרעת דיכאון או חרדה הן מחלות נפש קשות המפריעות לחיי היומיום ולשגרה, ופוגעות באיכות החיים. הפרעות אלו משפיעות על המוח וההתנהגות, כמו גם על כל הגוף, וקשורות עם בעיות בריאות אחרות הכוללות כאב כרוני. התמודדות עם בעיות בריאות עשויה להיות מורכבת, ולכן יש לקבוע את הטיפול המתאים באופן אישי.

כאב כרוני

זהו מצב כאב הנמשך מספר שבועות, חודשים או אף שנים. הוא כמעט שאינו ניתן להקלה ועשוי להתרחש בשל סיבה ברורה כגון פגיעה זמנית, זיהום או מחלה לטווח הארוך. אך קיימים מספר גורמים ברורים לכאב כרוני, כגון דיכאון וחרדה, המתבטאים בהפרעות שינה, הפרעות בתפקוד השגרתי, והפחתת איכות החיים.

בעוד שכאב רגיל הוא תחושה נורמאלית המופעלת במערכת העצבים ומודיעה על פגיעה אפשרית והצורך בטיפול, כאב כרוני הוא מצב שונה, הנמשך לטווח הארוך. אותות הכאב פוגעים במערכת העצבים לתקופות ארוכות.

לעיתים קיים גורם ראשוני כגון נקע, זיהום חמור או מחלה מתמשכת הקשורה לכאב כגון דלקת פרקים, סרטן, או דלקת אוזניים, אך חלק מהאנשים סובלים מכאב כרוני בהעדר כל פגיעה או ראיות לנזק פיזי.

מצבי כאב כרוניים רבים משפיעים על מבוגרים, וכוללים כאבי ראש, כאבי גב תחתון, כאבים עצביים, כאב פסיכוגני, שאינו נובע ממחלה, פציעה או כל סימן גלוי לנזק גופני. מצבים אלו עשויים לכלול תסמונת עייפות כרונית, פיברומיאלגיה, מחלות מעי דלקתיות, דלקת שלפוחית השתן, והפרעת תפקוד.

הבנת הקשר בין דיכאון וחרדה לבין כאב

מדענים עדיין אינם יודעים להגדיר את הקשר בין מצבים אלו, אך ידוע שהם מתרחשים יחד. כאב כרוני עשוי להחמיר תסמיני דיכאון ומהווה גורם סיכון להתאבדות בקרב אנשים הסובלים ממנו. כאבים גופניים הם תסמין שכיח של דיכאון.

מחקרים מוכיחים כי אנשים הסובלים מדיכאון חמור חשים כאב עז יותר לעיתים תכופות. מחקר שנערך לאחרונה מצא כי אנשים הסובלים מדיכאון חווים רמות גבוהות של חלבונים הנקראים ציטוקינים, השולחים הודעות לתאים המשפיעים על האופן בו המערכת החיסונית מגיבה לזיהומים ומחלות, כולל הכוח והאורך של התגובה.

בדרך זו מתרחשת דלקת, שהיא תגובת הגוף לזיהום או פציעה. דלקת מסייעת להגן על הגוף באמצעות השמדת, הסרת או בידוד האזור הנגוע. בנוסף לכאב, סימני דלקת כוללים נפיחות, אדמומיות, חום ולעיתים אובדן התפקוד.

מחקרים רבים מוצאים כי דלקת עשויה להיות קשורה לדיכאון וחרדה, אך יש צורך בעריכת מחקרים נוספים אשר יסייעו לרופאים ומדענים להבין טוב יותר את הקשר ולמצוא שיטות אבחון טובות יותר לטיפול בדיכאון ומחלות אחרות.

הפרעה אחת שהוכחה כמתרחשת עם דיכאון היא פיברומיאלגיה, שהיא תסמונת כאב כרוני המתרחש בשרירים בכל וגורמת לעייפות. אנשים הסובלים ממחלה זו נוטים לסבול יותר מדיכאון ומחלות נפשיות אחרות בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

טיפול בדיכאון וחרדה לאנשים הסובלים מכאב כרוני

דיכאון מאובחן ומטופל על ידי רופא. טיפול בדיכאון מסייע להתמודד עם הכאב הכרוני ומשפר את הבריאות הכללית. התאוששות מהדיכאון לוקחת זמן, אך קיימים טיפולים יעילים. נכון להיום, הטיפולים הנפוצים ביותר כוללים:

טיפול התנהגותי קוגנטיבי (CBT) – סוג של פסיכותרפיה או טיפול בדיבור המסייע לאנשים לשנות את סגנונות החשיבה השליליים וההתנהגויות העשויות לתרום לדיכאון ולחרדה.

מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין (SSRI) – סוג תרופות נוגדות דיכאון כגון רסיטל, זולופט ופרוזאק.

מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין ונורפינפרין (SNRI) – תרופות אלו זהות לתרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI, וכוללות אפקסור.

לסיכום הדברים

בעוד שטיפולי דיכאון זמינים כיום ונחשבים לנסבלים, בטוחים ובדרך כלל טובים, יש להתייעץ עם הרופא לגבי תופעות לוואי, תגובות אפשריות מהתרופות, ואפשרויות טיפול שונות.

לא כל האנשים מגיבים לטיפול באותה הדרך, ותרופות מתחילות לעבוד לאחר מספר שבועות, כך שיש צורך בשילוב עם טיפול מתמשך בדיבור, כדי לשנות, להתאים או למזער את תופעות הלוואי ולהשיג את התוצאות הטובות ביותר.

אנשים הסובלים מכאב כרוני יכולים להתמודד עם תסמיניהם באמצעות שינויים באורח החיים. לדוגמא, פעילות אירובית קבועה מסייעת בהפחתת תסמיני כאב, משפרת את מצב הרוח ומסייעת לטיפול בדיכאון.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן