כאב אוזניים אצל תינוקות

תינוק ורופאאחת התלונות הנפוצות ביותר אצל תינוקות וילדים היא כאבי אוזניים, ותינוקות רבים סובלים מאוד מכאבי האוזניים אשר גורמים להם לאי שקט, בכי וסבל רב. מכיוון שמדובר בתינוקות, לפעמים קשה מאוד להבין שהסיבה למצוקת הילד היא כאבי האוזניים, ולעומת בעיות אחרות (כמו נזלת,שיעול או שלשולים) כאבי האוזניים לא גורמים בדרך כלל להסתמנות גופנית בולטת. ולכן, לעתים קרובות אבחנת כאבי האוזניים מתבצעת רק אצל רופא הילדים, אשר בודק את האוזן בעזרת מכשיר מיוחד.

הגורמים לדלקות אוזניים

קיימים שני סוגים עיקריים של דלקות אוזניים:

  • דלקת באוזן התיכונה – הסוג הנפוץ יותר של דלקות האוזניים, המלווה בחום וגורמת לכאב אוזניים קשה ביותר. הדלקת באוזן התיכונה (אוטיטיס מדיה) מופיעה לרוב לאחר צינון או דלקת גרון אשר גורמת להגדלת קשריות הלימפה הצוואריות וחסימת ניקוז חלל האוזן אל הלוע. כתוצאה, מצטברים באוזן נוזלים עליהם צומחים חיידקים או נגיפים וגורמים להתפתחות הדלקת.
  • דלקת באוזן החיצונית – דלקת הנגרמת לרוב מזיהום חיצוני, ומופיעה במקרים רבים אחרי שחייה בבריכה. מדובר בדלקת אשר בדרך כלל אינה גורמת לעליית חום ומביאה לכאב אוזניים פחות קשה לעומת הדלקת באוזן התיכונה.

ביטוי של כאבי אוזניים בתינוקות

כאבי אוזניים בתינוקות הם הסיבה המובילה לבכי ואי שקט עד גיל 3, וכמעט כל התינוקות סובלים במהלך השנתיים הראשונות מאירוע של כאב אוזניים. מכיוון שהתינוק לא יודע לדבר ולתאר את הכאב, חשוב להכיר את הסימנים השונים לכאבי אוזניים, הכוללים:

  • שפשוף האוזן – ילדים רבים משפשפים את האוזניים הכואבות, וכך ניתן להבחין בכאב הקשה.
  • אי שקט – כאבי האוזניים הם לרוב קשים ביותר, וילדים רבים סובלים מאי שקט במהלך הכאב. אי השקט מבטא מצוקה המתבטאת בבכי רב, קושי לישון וחוסר רצון לעשות כל דבר אחר.
  • התגברות הכאב בשעות הלילה – כאבי האוזניים מתגברים לרוב במהלך הלילה, ומונעים מהילד ומהוריו לישון כהלכה. למרות שגם כאבים מסוגים אחרים מתבטאים בצורה מוגברת בלילה, מכיוון שכאבי אוזניים הם הפרעה נפוצה ביותר, ניתן להגיד שתינוק המתעורר באמצע הלילה בבכי קשה הוא ככל הנראה תינוק הסובל מכאבי אוזניים.
  • סימני מחלה נוספים – במקרים רבים יופיעו סימני מחלה נוספים אצל ילדים ותינוקות הסובלים מדלקות אוזניים, כמו עליית חום, ירידה בתיאבון, אי שקט, אדישת ואפטיה.

גורמי סיכון לכאבי אוזניים בתינוקות

כאבי אוזניים מופיעים אצל רוב התינוקות, אך קיימים מספר גורמי סיכון המגבירים את התופעה:

  • אכילה מבקבוק בשכיבה – אכילה מבקבוק בשכיבה במיטה מגבירה את הסיכון לכאבי אוזניים מכיוון שמאפשרת לחלב לעלות למעלה אל כיוון תעלת האוזן. מסיבה זו, אין להאכיל את התינוק בשכיבה אלא רק בתנוחה מתאימה.
  • מחלות רקע – ילדים הסובלים ממחלות כמו אסתמה או מחלות דלקתיות אחרות רגישים יותר לדלקות אוזניים ונוטים לפתח יותר כאבי אוזניים.
  • גורמים משפחתיים – במידה ואחד ההורים סבל בילדותו מדלקות אוזניים רבות, ככל הנראה שגם ילדיו יסבלו מאותה תופעה.

הטיפול בדלקת אוזניים

רוב הילדים יבריאו מדלקת האוזניים באופן עצמאי וללא כל טיפול. מחקרים שונים הראו שאין יעילות משמעותית בטיפול אנטיביוטי בכל אירוע של דלקת אוזניים, ושבמקרים מסוימים הטיפול האנטיביוטי אף מזיק מכיוון שגורם להתפתחות זני חיידקים עמידים. ועל כן, ברוב המקרים ימליצו רופאי הילדים על טיפול סימפטומטי בלבד, הכולל אקמול וטיפות אוזניים להקלה על הכאב ולהפחתת הדלקת. במקרים בהם מופיע חום או שמדובר בדלקת קשה ביותר, ייעשה גם שימוש באנטיביוטיקה על מנת לסייע לגו להתגבר על הבעיה.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן