כאב באיזור רצפת האגן: כל הסיבות לכאב

כאב ברצפת אגן: מה אפשר לעשות?
כאב ברצפת אגן: מה אפשר לעשות?

כאבים כרוניים ברצפת האגן מוגדרים ככאב שמתרחש מתחת לטבור ונמשך לפחות חצי שנה. המצב עשוי או לא עשוי להיות קשור לווסת.

כאבים אלו עלולים להיות תסמין הנגרם באמצעות תנאי אחד או יותר, אך במקרים רבים זהו מצב כרוני הנוצר כתוצאה מתפקוד שאינו תקין של מערכת העצבים. מצב זה מכונה לעיתים קרובות 'כאב נוירופתי'.

הגורמים לכאב ברצפת האגן

מגוון הפרעות גניקולוגיות, הפרעות עיכול, בעיות אורולוגיות, בעיות שרירים, שלד וגוף, עלולים לגרום לכאבים אלו. (להרחבה בנושא כאבים ברצפת האגן)

גורמים גניקולוגיים

בכעשרים אחוזים מהמקרים, הכאבים נובעים מגורמים אלו. חלק מהסיבות הגניקולוגיות לכאבים ברצפת האגן כוללות:

אנדומטריוזיס. זהו מצב שבו רקמת רירית הרחם נמצאת בהווה גם מחוץ לרחם. חלק מהנשים עם מצב זה אינן חוות תסמינים, בעוד שאחרות חוות חוסר נוחות וכאב ניכר, ועלולות לסבול מבעיות פוריות.

מחלה דלקתית של אגן הירכיים. זהו זיהום חמור הנגרם בדרך כלל על ידי אורגניזם המועבר במגע מיני. לעיתים נגרם המצב באמצעות התפוצצות התוספתן או דלקת. הבעיה עלולה להתבטא ברחם, בשחלות ובחצוצרות. שינויים כרוניים בעקבות מחלה דלקתית של האגן מתרחשים בקרב שליש מהנשים וגורמים לכאבים כרוניים ברצפת האגן.

הידבקות האגן. הידבקויות מתייחסות לרקמה נורמאלית שגורמת לאיברים פנימיים, כגון השחלות והחצוצרות, לדבוק או להיצמד זו לזו. הידבקויות אינן רקמת צלקת, אלא תגובות נורמאליות לניתוח, זיהום או דלקת. עולם הרפואה שנוי מאוד במחלוקת לגבי השאלה אם הידבקויות גורמות לכאבים ברצפת האגן. יחד עם זאת, רוב הראיות מצביעות על כך כי ניתוח למחלת הידבקויות האגן אינו מקל על הכאבים בקרב רוב הנשים.

גורמים נוספים

גורמים שאינם גניקולוגיים הקשורים לכאבים כרוניים ברצפת האגן, קשורים למערכת העיכול, מערכת השתן או לכאבים בשרירים ובעצבים באגן הירכיים.

תסמונת מעי רגיז. זהו מצב במערכת העיכול המאופיין בכאב כרוני בבטן והרגלי שינוי מעיים, כגון יציאות רכות, תנועות מעיים תכופות יותר עם תחילת הכאב, וכאב המוקל על ידי עשיית הצרכים.

תסמונת שלפוחית כואבת ודלקת שלפוחית השתן. אלו הם מצבים הגורמים לכאב בשלפוחית השתן, ואינם נגרמים באמצעות זיהום. התסמינים כוללים בדרך כלל את הצורך להטיל שתן בתדירות גבוהה, ותחושה דחופה של הצורך להשתין. נשים עם תסמונת זו חוות כאבים בבטן התחתונה או ברצפת האגן, בנוסף לתסמינים בדרכי השתן.

תסמינים. בעיות בתפקוד רצפת האגן עשויות לכלול כאבים באגן, כאבים בעת מתן שתן, קושי במתן שתן, עצירות, כאבים בעת קיום יחסי מין או הטלת שתן תכופה.

אבחון הגורם לכאבים ברצפת האגן

תפקוד לקוי של רצפת האגן מאובחן על ידי רופא נשים החש את שרירי רצפת האגן, השרירים התומכים באיברי האגן והירכיים, דרך הנרתיק או פי הטבעת. שרירים שמרגישים חזקים, רכים או כמו קבוצות מהודקות, מצביעים על תפקוד לקוי של רצפת האגן אשר תורם לכאב. היות ומספר מצבים שונים עלולים לגרום לכאבים כרוניים ברצפת האגן, לעיתים קשה לאתר את הגורם הספציפי.

לפרוסקופיה

הליך כירורגי מועיל באבחון מספר גורמים לכאבי אגן, כגון אנדומטריוזיס ומחלה דלקתית של האגן. הליך זה מבוצע לעיתים קרובות כניתוח יום. רוב הנשים מקבלות הרדמה כללית למניעת כאב. טלסקופ דק עם מצלמה מוחדר דרך חתך קטן מתחת לטבור.

באמצעות הטלסקופ, המנתח יכול להתבונן על תוכן הבטן, ובמיוחד על איברי הרבייה. אם הלפרוסקופיה נורמאלית, הרופא ממקד את האבחון והטיפול בגורמים שאינם גניקולוגיים של כאבים ברצפת האגן. אם הלפרוסקופיה חריגה, ניתן לטפל באזורים הבעייתיים באמצעות ביופסיה במהלך ההליך.

היסטוריה ובדיקה גופנית. בדיקה זו כוללת את הגב התחתון, הבטן, הירכיים, ובדיקה פנימית של האגן.

בדיקות מעבדה. כוללת ספירת תאי דם לבנים, בדיקת שתן, בדיקות למחלות המועברות באמצעות מגע מיני, ובדיקת הריון. בדיקות אלו מתבצעות בהתאם לתוצאות הבדיקה הגופנית.

אולטרסאונד אגן. מספר הליכי אבחון מועילים בזיהוי הגורם לכאבים כרוניים ברצפת האגן. כדוגמה, בדיקת אולטרסאונד אגן מדויקת באיתור גידולים המוניים באגן, כולל ציסטות בשחלות ושרירנים ברחם. יחד עם זאת, האולטרסאונד אינו מועיל באבחנת תסמונת מעי רגיז, דלקת או תסמונת שלפוחית כואבת.

גישה אחרת היא לבצע בדיקות אבחון אינטנסיביות על מנת לזהות את הגורם הספציפי של הכאב, לפני תחילת הטיפל. הגעה לאבחנה עשויה להיות כרוכה בבדיקות מעבדה יקרות ובדיקות הדמיה.

טיפול בכאבים כרוניים ברצפת האגן

כאבים הנובעים ממצב גניקולוגי מטופלים לעיתים קרובות באמצעות תרופות. אך בחלק מהמקרים ניתוח עשוי להיות טיפול בחירה.

טיפול תרופתי – זהו טיפול קבוע להפרעות הגורמות לכאב מקבל על הכאבים באגן. יחד עם זאת, חשוב לציין כי השיפור בתסמינים אינו מהווה אישור מוחלט לאבחנת הגורם המדויק לכאבים, שכן השפעות הטיפול הן לעיתים קרובות אינן ספציפיות. לדוגמה, טיפול הורמונאלי של אנדומטריוזיס עשוי אף לשפר תסמונת גודש באגן, תסמונת מעי רגיז או דלקת שלפוחית השתן.

טיפול מכוון – אפשרות נוספת היא טיפול מכוון לכאב ולא טיפול באבחנה הפרטנית. תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות, תרופות נוגדות דיכאון ותרופות אנטיביוטיות משמשות לעיתים קרובות.

טיפול כירורגי – מספר גורמים לכאבים גניקולוגיים ברצפת האגן מטופלים בניתוח, כגון הסרה כירורגית של האנדומטריוזיס.

כריתת רחם – מקלה כאבי אגן כרוניים, במיוחד כאשר המקור הוא הפרעות ברחם כגון ציסטות או שרירנים. יחד עם זאת, הכאב עלול להימשך גם לאחר כריתת הרחם, בעיקר בקרב נשים צעירות מתחת לגיל שלושים, ובקרב נשים עם היסטוריה של מחלה כרונית דלקתית של אגן הירכיים, או בעיות בתפקוד רצפת האגן.

פיזיותרפיה – טיפול זה מועיל לנשים עם כאבים ברצפת האגן. זהו סוג של פיזיותרפיה שמטרתו לשחרר לחץ בשרירים אלו באופן ידני. המטפל "משחרר" אטימות, והטיפול מכוון לשרירים בבטן, בנרתיק, במותניים, בירכיים ובגב התחתון. פיזיותרפיסטים המבצעים סוג זה של פיזיותרפיה חייבים להיות מיומנים במיוחד.

טיפול אלטרנטיבי – אם התרופות אינן יעילות בטיפול בכאב, אישה מופנה לפרקטיקת טיפול אלטרנטיבי, הכולל שיטות כגון דיקור סיני; טיפולי ביופידבק והרפיה; ומכשיר גירוי עצבי.

עוד על טיפולים ושיקום בכאבי רצפן האגן

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן