כבד שומני אצל נשים

כבד שומני אצל נשיםכבד שומני בקרב נשים עלול להתקשר לכאורה למצב של השמנה בכלל, אולם לא תמיד הקשר הזה מתקיים. כבד שומני אצל נשים יכול בהחלט להעיד על התמכרות קשה לאלכוהול, וחיבה לטיפה המרה שנמשכת לאורך שנים.

כבד שומני, גם אם מדובר במשהו הסמוי מן העין, עשוי להביא לנזקים בריאותיים בלתי מבוטלים, עד כדי קריסה של הכבד. אז מהו בדיוק הכבד השומני, איך ניתן לזהות זאת ומה ניתן לעשות על מנת להילחם בתופעה.

כיצד מזהים כבד שומני

למרות שעשוי להימצא לעיתים קשר בין עודף משקל כללי לבין כבד שומני, הרי שלא תמיד חייב להיות קשר שכזה כך שגם נשים רזות למדי עלולות לסבול מכך. כיצד ניתן לזהות את קיומה של הבעיה? קודם כל, יש לציין שלא קיימים סימפטומים גלויים לעין, בדרך כלל. מדובר במחלה שקטה, שעשויה להביא באופן איטי ומתמשך לפגיעה רצינית בתפקודי הכבד וכדי לאתר את הבעיה יש לקיים בדיקות יזומות.

דרך אחת שבאמצעותה ניתן לזהות זאת הינה באמצעות צילומים או הדמיות – אולטרסאונד או אפילו צילום רנטגן יכולים לאתר סימנים לקיומו של כבד שומני ומוגדל. רמזים לכך יכולים לעלות גם בבדיקת דם, כאשר בודקים פעילות של אנזימים (זרזים ביולוגיים) בכבד, המתבטאים בפלסמת הדם. אך כל הבדיקות הללו יכולות לתת אינדיקציה בלבד. על מנת לזהות בוודאות שאישה זאת או אחרת סובלת מכבד שומני מקובל לקחת דגימה לצורך בדיקה. הדגימה, ביופסיה, מבוצעת בהליך פשוט יחסית. נוטלים פיסה זעירה מהכבד באמצעות מחט מיוחדת ובודקים עדויות למצבים דלקתיים, שומן, רקמה צלקתית ועוד.

הקשר בין אלכוהול ופגיעה בכבד

בדומה למצב של סוכרת הריונית, גם כבד שומני עלול להיות תופעה המתחילה או מחמירה מאוד בשל היריון. יש לציין, אם זאת, שבניגוד לסוכרת הריונית, כבד שומני בשל הריון נחשב לתופעה הרבה יותר נדירה. יש לומר שבמידה וזה קורה, מדובר בהיריון בסיכון מאוד גבוה. לאחר הלידה, יתכן והכבד יחלים מעצמו עם הזמן.

הרבה יותר נפוץ הוא המצב שבו עודף שומן בכבד הינו תוצאה של שתייה כבדה ולאורך זמן של אלכוהול. יש לציין שמעורבים בכך גם גורמים גנטיים, שכן בקרב נשים מסוימות יתפתח מצב זה גם לאחר תקופה קצרה יחסית של שתיה ובכמויות לא גדולות. קיימת סברה שקיים קשר עם שונות ביכולת של הכבד לפרק את האלכוהול. ישנן נשים שאצלן הכבד יחסית מוגבל ביכולת זאת והתוצאה – נזק לכבד גם בעקבות צריכת אלכוהול מתונה למדי.

לא רק אלכוהול

תהיה זו טעות להניח שכבד שומני בקרב נשים יהיה תוצאה אך ורק של שתייה אלכוהול. ידועים מקרים שבהם זה מתקיים גם ללא צריכה של אלכוהול כלל. ישנן נשים שסובלות ממחלה הגורמת לכבד להיות גם שומני וגם דלקתי. מצב כזה עשוי לגרום לשחמת, הרס של הכבד והיווצרות אזורים של צלקת בכל שטחו של הכבד. בנוסף, ידוע כי אחוז מסוים מהנשים סובלות מכבד שומני בשל סיבה לא ברורה. לפעמים, מצב זה כלל אינו מביא לנזק נוסף לכבד ולא יופיעו סימפטומים כלשהם – סמויים או גלויים.

התמודדות וטיפול

המענה המקובל ביותר כאשר מזהים מצב של כבד שומני הוא בעיקר בהקשר של שינוי סגנון חיים. במידה וקיימת צריכת יתר של שומן, כולסטרול וכדומה – יש לשנות את הדיאטה. חיוני לצמצם ואף להפסיק את צריכת האלכוהול. מכיוון שבקרב חלק מהנשים ישנה נוכחות של מחלות נלוות נוספות כגון סוכרת, מחלות עורקים, חשוב לקבל טיפול מתאים ולדאוג לרמת סוכר מאוזנת בדם. הורדה במשקל מומלצת מאוד אך יש לעשות זאת בדיאטה מאוזנת, לא קיצונית ולא מהירה.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן