ה"גן השמח" – חיים שלמים ללא כאבים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הכירו את ה"גן השמח" - בעזרתו אנשים מסוימים לא חשים כאב

משככי כאבים הם מן התרופות הנמכרות ביותר. אף אחד לא אוהב כשכואב אולם לכאב יש מטרה והוא לא פעם גם מציל חיים. הכירו את ה"גן השמח" - בעזרתו אנשים מסוימים לא חשים כאבמוטציה גנטית, המוכרת גם בתור "הגן השמח" מונעת מאנשים מסוימים לחוש כל כאב. הגן הזה נדיר ובנוסף, קיימות מחלות נדירות שבגללן החולים אינם מסוגלים לחוש כאב כלל. עד כמה זה מסוכן? לפעמים אפילו מאוד.

לעיתים הכאב הוא הכרחי

מהבחינה האבולוציונית, כאב עשוי להיות הכרחי. כאשר אנו מדברים על כאב, מדובר על תחושה שנמצאת בטווח די גדול. לאנשים מסוימים סף סבילות גבוה לכאב ולאחרים סף נמוך. אולם במהות, הכאב נועד לאותת לנו כי הגוף נמצא בסכנה. תחושת הכאב עוברת באמצעות העצבים מאפשרת לנו להגיב לאיומים שונים. כאשר התחושה הזאת מאותת על סכנה, למשל אם נקרב את היד לאש לוהטת, הגוף יגיב מהר וירחיק את הגוף מהמקום המסוכן. תחושת הכאב "זורמת" דרך העצבים, במעלה חוט השדרה ועד למרכז הכאב במוח. חלק מהתגובות לכאב מתרחשות בצורת רפלקס. כלומר, הגוף מגיב כה מהר, כך שהמוח לא מספיק לחשוב באופן מודע ורציונלי על הפעולה.

תאור המקרה: ה"גן השמח" של קמרון

ברשת BBC הובא סיפורה של אישה בריטית, אחת מהבודדות בעולם אשר אובחנה כמי שלא חשה בכאב אי פעם בחייה. האישה, בשנות ה-60 לחייה לא הייתה מודעת במשך שנים רבות לכך כי מצבה חריג או שונה מאחרים. היא סיפרה כי מלבד העובדה שהכאב זר לה לחלוטין, היא גם תמיד שמחה, אופטימית ובעלת מצב רוח מצוין. לדבריה, היא עברה לידות וטיפולים רפואיים שונים ללא הרדמה, משום שלא נזקקה כלל למשככי כאבים. יחד עם זאת, חוסר המודעות לתחושה של הכאב הביאה עימה נזק בלתי מבוטל. כאשר סבלה ממחלה ודלקת במפרקים, לא הייתה מודעת כלל לנזק שהלך והצטבר. לדברי רופאים בריטיים שזיהו את ה"גן השמח", הגב' קמרון היא אחת משני אנשים בלבד בעולם שזוהו כבעלי אותו הגן. יחד עם זאת, ידועות מחלות המקושרות לגנים נוספים אשר יוצרים חוסר מוחלט של תחושת כאב.

תסמונת חוסר רגישות לכאב היא מולדת

סוג נוסף של מוטציה גנטית שאובחן בשנים האחרונות, אותר בגן PRDM12. ככל הנראה, בעולם חיים כיום מעט מאוד אנשים הסובלים באופן מודע או לא מודע, מאותו פגם גנטי. על פי החוקרים, המוטציה תתקיים בגופם של אנשים שירשו אותו משני הוריהם גם יחד. המוטציה גורמת לכך שהיכולת של הגוף לחוש כאב משותקת באופן מוחלט. במיוחד ילדים קטנים ופעוטות נמצאים בסיכון במצבים כאלה. בגיל זה הם אינם בעלי מודעות שכלתנית לאפשרות של פציעה וגופם איננו מסוגל לאותת להם על מצבי סיכון שונים. לדוגמה, ילדים חסיני כאב נוטים לסבול מחתכים או פצעים בפה, בשל נשיכה עצמית. עשויים להתרחש שברים, כאשר מופעל לחץ על העצמות, כזה שאדם ממוצע היה חש בו מבעוד מועד. לעיתים, פגיעה עלולה להוביל אף למוות.

התסמונת עשויה להוביל לפריצת דרך בתחום הטיפול בכאבים

מדענים שוקדים בימים אלה על מחקר הגנים שמכבים את היכולת לחוש כאבים. ה"גן השמח" או גן PRDM12 עשויים להוות מפתח לפתרונות וטיפולים חדשים נגד כאבים. כאבים כרוניים ממררים את חייהם של אנשים רבים סביב העולם. בעוד שהתמכרות או הסתגלות לתרופות נגד כאבים מהווה בעיה קשה, יתכן שהגנטיקה תבוא לעזרתנו. כיום כבר מתנהלים מחקרים בעכברים, תוך ניסיון לבצע מניפולציות גנטיות. טיפול ברמה כזאת עשוי להביא לפתרון מהפכני, בהפחתת כאב יעילה מסוג חדש.

מקורות ולקריאה נוספת:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/145750#:~:text=What%20is%20pain%2C%20and%20how%20do%20you%20treat%20it%3F&text=Pain%20is%20an%20unpleasant%20sensation,to%20the%20brain%20for%20interpretation.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן