כאבים במרפק גולף

כף הידמרפק גולף הוא מצב בו מופיע תהליך דלקתי וכאב בחלק הפנימי של המרפק (בניגוד למרפק טניס המתבטא בכאב בחלק החיצוני). הכאב של מרפק גולף יכול גם להקרין אל היד הקדמית ופרק כף היד, ודומה מאוד לכאב המתבטא במרפק טניס.

למרות השם, מרפק גולף לא מופיע רק אצל שחקני גולף אלא גם עלול להופיע אצל שחקני טניס וכמחלה תעסוקתית. בניגוד למרפק טניס, הכאב המופיע במרפק גולף קל יותר, וברוב המקרים ניתן להמשיך בפעילות ללא מגבלות משמעותיות.

הגורמים למרפק גולף

מרפק גולף נגרם לאחר הופעת דלקת בגידים אשר אחראים על תנועת פרק כף היד והאצבעות. גידים אלה מתחברים אל המרפק בחלקו הפנימי, ודלקת בהם גורמת למרפק גולף. הדלקת נגרמת בדרך כלל לאחר פעילות מאומצת ומחזורית של פרק כף היד והאצבעות, המאמצים את הגידים המדוברים. מלבד זאת, טכניקה לא נכונה של השימוש בגידים מחמירה את הפגיעה בהם ומזרזת את הופעת הדלקת. קיימים מספר גורמים המובילים למרפק גולף:

* גולף – כפי שמרמז השם, שחקני גולף סובלים מאוד ממרפק גולף. במקרים אלה, הפגיעה בגידים מופיעה לאחר טכניקה לא טובה של המכה עם מחבט הגולף המאמצת מדי את השרירים והגידים המדוברים.

* טניס – שימוש לא נכון בפרק כף היד יכול לגרום גם למרפק גולף.

* הרמת משקולות – מקרים בהם פרק כף היד אינו יציב בזמן הרמת משקולות (בעיקר כאשר מתאמנים על היד הקדמית) יכולים לגרום לעומס על הגידים ולהופעת דלקת.

* במקצועות שונים – מקצועות המשתמשים בפרק כף היד, כמו ציירים, נגרים או עובדי בניין יכולים לפתח מרפק גולף. כמו כן, הקלדה גם כן יכולה לגרום לפגיעה בגידים המתחברים אל חלקו הפנימי של המרפק.

הביטוי של מרפק גולף

קיימים מספר מאפיינים טיפוסיים של מרפק גולף:

* כאב ורגישות בחלקו הפנימי של המרפק – הכאב המופק על ידי מרפק גולף הוא כאב חד המוחמר במאמץ, המופיע בחלקו הפנימי של המרפק. קיימים מקרים בהם הכאב מחמיר ומופיע גם ביד הקדמית ובפרק כף היד. הכאב מופיע בהדרגה, ומתבטא בעיקר בתנועות של סחיטה, לחיצת יד, פתיחת מנעות הדלת, הרמת חפצים או כל תנועה אחרת המערבת את הפרק כף היד והאצבעות.

* נוקשות – קיימים מקרים בהם מרפק גולף מתבטא בנוקשות רבה של פרק כף היד והאצבעות. מקרים אלה מתבטאים בתחושת כאב בביצוע תנועת אגרוף.

* חוסר תחושה ועקצוצים וכף היד – מקרים רבים של מרפק גולף מתבטאים בתחושת עקצוץ המלווה בחוסר תחושה באצבע אחת או יותר.

אבחנה של מרפק גולף

האבחנה של מרפק גולף מתבססת על היסטוריה רפואית, תיאור הכאב ובדיקה גופנית של המרפק. בדרך כלל אין צורך בביצוע צילומי רנטגן, אך לפעמים הרופאים מבצעים אותם על מנת לשלול גורמים אחרים לכאב כמו שבר או דלקת במפרק עצמו.

הטיפול במרפק גולף

בניגוד למרפק טניס הגורם לכאב קשה ביותר שאינו מאפשר פעילות, מרפק גולף מתבטא בכאב מתון יותר אשר גורם להפרעה בלבד. באופן כללי, הטיפול במרפק גולף דומה מאוד למרפק טניס ומתבסס על מנוחה, קומפרסים של קרח ותרגילי מתיחות. כמו כן, ניתן להקל על העומס המופעל על המרפק על ידי חבישת תחבושת אלסטית מתאימה.

שימוש בתרופות לשיכוך כאבים יכול לעזור מאוד להתמודד עם הכאב העז המופיע, ותרופות כמו איבופרופן (אדוויל ונורופן), נקסין, אטופן וכו' בדרך כלל עושות את העבודה. במקרים קשים יותר, ניתן להזריק קורטיזון על מנת להפחית את הכאב והנפיחות.

חשוב לציין שבמקרה של מרפק גולף פונים לטיפול הכירורגי במקרים נדירים בלבד, וברוב הפעמים הטיפול השמרני מספיק.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן