מה גורם לכאבי בטן בצד שמאל?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תיאוריות שונות המנסות להסביר כאב

גורמים לכאבי בטן בצד שמאלהצד השמאלי התחתון של הבטן הוא החלק האחורי של המעי הגס, ובקרב חלק מהנשים, זהו גם המיקום של השחלה השמאלית. כאב קטן באזור זה אינו מקור לדאגה ברוב המקרים ועשוי לחלוף מעצמו בתוך יום או יומיים.

דיברטיוליטיס: אחד הגורמים הנפוצים ביותר – במקרים רבים, כאב מתמשך בצד השמאלי התחתון של הבטן, נגרם כתוצאה דיברטיוליטיס. אלו הן שקיות קטנות שנוצרות כתוצאה מלחץ על אזורים חלשים במעי הגס. זוהי תופעה נפוצה, במיוחד לאחר גיל ארבעים, כאשר נפיחות וזיהום עלולים לגרום להתפתחות הדלקת.

גורמים נפוצים נוספים לכאבי בטן בצד שמאל

חלק מהגורמים הנפוצים ביותר לכאבי משני בצד הבטן התחתונה הם:

גזים

תסמיני גזים וגיהוקים הם נורמליים. גזים נמצאים בכל מערכת העיכול, מהבטן עד פי הטבעת, ונחשבים לתוצאה שגרתית של בליעה ועיכול.

ברוב המקרים, גזים אינם מצב רפואי רציני. יש להתייעץ עם הרופא אם הם ממשיכים או מופיעים בשילוב עם תסמינים אחרים הקשורים לכאבי בטן בצד שמאל.

קלקול קיבה

מתרחש במקרים רבים לאחר אכילה. הבטן מייצרת חומצה במהלך האכילה, וחומצה זו עלולה לגרות את הוושט, הבטן או המעי הרגיז. הכאב מתרחש ברוב המקרים בחלק העליון של הבטן, אך במקרים נדירים עשוי להשפיע אף על הבטן התחתונה.

קלקול קיבה הוא בדרך כלל מצב רפואי מתון ורוב האנשים סובלים מחוסר נוחות, כאב בטן או תחושת צריבה שעשויה להתלוות אליו. יש להתייעץ עם הרופא אם קלקול הקיבה ממשיך או מחמיר.

בקע הגורם לכאבי בטן בצד שמאל

זוהי תוצאה של איבר פנימי או חלק גוף אחר הנדחף דרך השריר או הרקמה המקיפים אותו. גוש או בליטה בבטן או במפשעה עשויים להופיע עם בקע.

התסמינים משתנים עם כל סוג בקע, והגורם הפרטני תלוי בסוג המאובחן. בקע עלול לגרום לבעיות חמורות, ולכן יש להתייעץ עם הרופא אם קיים חשד למצב זה.

אבנים בכליות

מתחילים ברוב המקרים לגרום לבעיות כשהן נעות בכליות או עוברות לשופכן, הצינור המחבר את הכליות לשלפוחית השתן. האבנים עלולות לגרום לכאב חמור בצד הכליות, מתחת לצלעות. הוא עשוי להתרחש גם בגלים ולהשתפר או להחמיר מרגע אחד למשנהו, כשהאבנים נעות דרך דרכי השתן.

לא קיים גורם אחד לאבנים בכליות, ומספר מצבים עלולים להגביר את הסיכון, כגון מצב משפחתי זה. יש להתייעץ עם הרופא אם מופיעים תסמינים מדאיגים.

שלבקת חוגרת

אם אדם סבל בעבר מאבעבועות רוח, הווירוס לה-זוסטה, סוג של וירוס, נמצא בגוף. הווירוס עלול להופיע שוב מאוחר יותר, והסיכון גובר עם הגיל, בדרך כלל לאחר גיל חמישים. זיהום שלבקת חוגרת עלול לגרום לפריחה כאבת שנראית כמו הצטברות שלפוחיות סביב צד אחד של הגוף. לעתים הפריחה מופיעה על הצוואר או הפנים. חלק מהאנשים חווים כאב בצד שמאל של הבטן, אך ללא פריחה.

חיסון לשלבקת חוגרת עשוי להפחית את הסיכויים להתפתחות המחלה. אם היא מופיעה, יש להתייעץ עם הרופא, שכן טיפול שמתחיל מוקדם, יכול לקצר את ההדבקה ולהפחית את הסיכויים להתפתחות בעיות אחרות.

גורמים לכאבי בטן בצד שמאל המשפיעים על נשים בלבד

גורמים מסוימים לכאבים אלו משפיעים על נשים בלבד. מצבים אלו עשויים להיות חמורים יותר או זקוקים לטיפול רפואי. הכאבים עשויים אף להתפתח בצד ימין של הבטן בחלק מהמקרים.

 

פיתול שחלות

ציסטות גדולות בשחלות עלולות לגרום לשחלה לשנות תנוחה בגוף. מצב זה מגביר את הסיכון לפיתול השחלות, ולניתוק אספקת הדם. גם צינורות החצוצרות עשויים להיות מושפעים. פיתול בשחלות מתרחש בסבירות גבוהה יותר עם ההיריון, או כתוצאה משימוש בהורמונים לקידום הביוץ.

פיתול בשחלות אינו מצב נפוץ, ומתרחש ברוב המקרים במהלך שנות הפוריות של האישה. יש להתייעץ עם הרופא עם הופעת כאב פתאומי בצד שמאל של הבטן, המלווה בהקאות. ברוב המקרים קיים צורך בניתוח על מנת לנתק את השחלה או להסירה.

הריון חוץ רחמי

במצב זה, ביצית מופרית משתילה את עצמה לפני שהיא מגיעה לרחם. מצב זה מתרחש ברוב המקרים בתוך החצוצרות המחברות את השחלה אל הרחם. לא כל המקרים מלווים בתסמינים.

יש להתייעץ עם הרופא אם מופיעים תסמינים ומתעורר חשד להריון, גם אם בדיקת ההיריון הניבה תוצאות שליליות ועדיין מוקדם ביותר מכדי לקבוע. בחלק מהמקרים, הריון חוץ רחמי עלול להיות מצב רפואי רציני המצריך ניתוח כדי לתקן את החצוצרות.

מחלת דלקת האגן (PID)

זהו זיהום מערכת הרבייה אצל נשים, הנגרם ברוב המקרים כתוצאה ממחלות המועברות במגע מיני, כגון כלמידיה וזיבה, אך גם סוגי זיהומים אחרים עלולים להוביל להתפתחות מחלת דלקת האגן, למרות שאינם מלווים בתסמינים, מלבד כאבי הבטן בצד שמאל.

יש להתייעץ עם הרופא אם קיים חשד לחשיפה למחלה המועברת במגע מיני אצל האישה או בן זוגה, או אם מופיעים תסמינים גניטאליים, כגון כאב בטן חריג בצד שמאל, או הפרשה מהנרתיק.

אנדומטריוזיס – במצב זה, הרקמות הנמצאות בדרך כלל בחלק הפנימי של הרחם, גדלות מחוץ לרחם. מצב זה עלול לגרום לכאבי בטן בצד שמאל המובילים לעקרות. הגורם לאנדומטריוזיס אינו ידוע. יש להתייעץ עם הרופא כשהתסמינים חמורים ופוגעים בפעילות היומיומית.

ציסטה שחלתית – זהו שק מלא נוזל בפנים או על פני השחלה. רוב הציסטות בשחלה אינן מייצרות תסמינים ונעלמות ללא טיפול כעבור מספר חודשים. ציסטה גדולה עלולה לגרום לחוסר נוחות, ואף ללחוץ על שלפוחית השתן ולגרום להשתנה בתדירות גבוהה יותר. בחלק מהמקרים עלולות להתרחש מספר בעיות חמורות כגון כאב חמור בצד שמאל של הבטן או דימום פנימי.

כאבי מחזור חודשיהתכווצויות מתרחשות ברוב המקרים לפני ובמהלך המחזור החודשי. למרות שהכאב עשוי לנוע בחומרתו בין טרדה קלה לכאב הפוגע בפעילות היומיומית, התכווצויות וסת הן בדרך כלל מצב רפואי שאינו רציני.

תסמינים חמורים של כאבי בטן חמורים בצד שמאל

אם הכאב קשור לתאונה או לפציעה, יש ליצור קשר עם מוקד החירום, ומומלץ גם לפנות לקבלת טיפול רפואי מיידי אם במקביל מתרחש לחץ או כאב בחזה. יש להגיע לחדר המיון במצבים הבאים:

  • חום גבוה.
  • תחושת רוך חמורה באזור הנגוע.
  • נפיחות בבטן.
  • דם בצואה.
  • בחילות והקאות תכופות.
  • ירידה בלתי מוסברת במשקל.
  • הצהבת העור.

מקרים קלים של דיברטיוליטיס מגיבים היטב למנוחה, שינויי תזונה ואנטיביוטיקה. חלק מהמקרים מצריכים ניתוח אם המצב חמור או כשהתסמינים ממשיכים לשוב.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן