כאב במפרק כף היד

מפרק כף הידדלקות במפרק כף היד הן מצב שכיח מאוד, המופיע אצל אנשים רבים. מפרק כף היד הוא מפרק מורכב, אשר משתתף בפעולות רבות במהלך היום יום, ולכן נוטה יותר לדלקות ממפרקים אחרים.

באופן כללי, תפקידו של מפרק כף היד הוא לספר יציבות לפעילות התקינה של האצבעות, וכך, מפרק לא יציב או כואב גורם לפגיעה קשה בפעילות האצבעות.

ברגע שמופיעה הדלקת במפרק כף היד, מופיע כאב רב המגביל בתנועה ומונע את התפקוד התקין של כף היד. ברוב המקרים דלקת במפרק כף היד הם מצב קל, אך קיימים מקרים בהם מתפתחת מחלה כרונית אשר הטיפול בה קשה ומורכב.

גורמים לכאב במפרק כף היד

קיימים מספר גורמים המובילים לכאבים במפרק כף היד:

  • זיהום –  זיהום בעצמות או במפרקים גורם להתנפחות המפרק ולהופעת כאב קשה. הטיפול בזיהום הוא בדרך כלל אנטיביוטיקה, הניתנת לאחר שמבצעים ניקור מנוזל המפרק ומזהים את החיידק שגרם לזיהום.
  • דלקת מפרקים שגרונית – זוהי מחלה אוטואימונית אשר נקראת גם דלקת מפרקים ראומטית, וגורמת לדלקת כרונית קשה ביותר. מחלה זו מערבת את פרק כף היד ומטופלת על ידי סטרואידים ותרופות אחרות לדיכוי מערכת החיסון.
  • דלקת מפרקים ניוונית – מחלה אשר נקראת גם אוסטאוארתריטיס, אשר גורמת לכאב בעיקר בבסיס האגודל.
  • תסמונת תעלת שורש כף היד – מצב נפוץ מאוד אשר גורם לכאב עז במפרק כך היד. המצב, הנקרא גם Carpal Tunnel Syndrome מופיע לאחר שמתפתח לחץ בתעלת המפרק, הלוחץ על העצב המדיאני העובר בה. מבחינה אנטומית, תעלת שורש כף היד היא תעלה צרה, דרכה עוברים גידים, כלי דם ועצבים, וכאשר הלחץ בה גדול מדי (בגלל דלקת או סיבות אחרות) נוצר לחץ על העצב המדיאני הגורם להופעת כאב. הכאב יכול להקרין לכיוון הזרוע או לאצבעות, ולעתים מופיעה גם תחושת נימול באצבעות. על מנת לאבחן באופן עצמי את תסמונת תעלת שורש כף היד, ניתן להקיש על החלק הקדמי של מפרק שורש כף היד. במידה ותרגישו עקצוץ בקצות האצבעות, זה מעלה את החשד לתסמונת תעלת שורש כף היד. כמו כן, בדרך כלל בתסמונת תעלת שורש כף היד לא מופיע נימול בזרת, אלא בעיקר באגודל, האצבע והאמה.

אבחנת כאב במפרק כף היד

עיקר האבחנה של כאבים במפרק כף היד מתבצעת על ידי בדיקה פיזיקלית של המפרק ושל עצמות כף היד. במהלך הבדיקה הרופא יבדוק רגישות, נפיחות ויציבות של המפרק, ועל פי הממצאים יגיע לאבחנה. בדרך כלל אין צורך בצילום רנטגן במקרה של כאבים במפרק כף היד, וצילומי הדמיה נדרשים רק במצבים חריגים.

הטיפול בכאבים במפרק כף היד

כאבים במפרק כף היד הם מצב שכיח ביותר, ובדרך כלל בוחרים בטיפול שמרני. במקרים חריגים, יש בלבד, צורך לפנות לטיפול כירורגי. סוגי הטיפול האפשריים לכאבים במפרק כף היד הם:

  • מנוחה וקיבוע – חשוב לתת למפרק כף היד מנוחה מספקת, ולמנוע את התנועה הגורמת לכאב. חשוב לזכור שמקור הכאב הוא מפעילות אינטנסיבית של המפרק, ועל כן הגבלת התנועה למשך תקופה של מספר שבועות תעזור להקל על הכאב. לעתים, קשה להתמיד בהגבלת התנועה ובמקרים אלה מקבעים את כף היד על מנת למנוע תנועות מיותרות.
  • משככי כאבים – ניתן להיעזר במשככי כאבים על מנת להקל על הכאב. ברוב המקרים משתמשים בתרופות מרשם כמו אטופן וסלבקוקס, אך יש לזכור ששיכוך הכאב על ידי תרופות אינו פותר את הבעיה אשר מובילה לכאב אלא רק מציע פתרון זמני. יתרה מכך, קיימים רופאים שאינם מסכימים לטפל בכאבים בעזרת משככי כאבים, מכיוון שבדרך זו לא נדלקת נורת האזהרה המופקת באמצעות הכאב (המגביל בעצמו את התנועה ומצביע על המצב הפתולוגי), והמצב עלול להחמיר.
  • זריקת קורטיזון – פעמים רבות משתמשים בזריקת קורטיזון למפרק, אשר יכולה להקל על הדלקת ולשכך את הכאב.
  • טיפול בעזרת מכשיר לייזר רך להפחתת כאבים – מכישר לייזר רך הנמצא בשימוש במכוני בריאות שונים, כיום ניתן לשימוש בנוחות הביתית. מכשיר לייזר דוגמת המכשיר המפורסם "הנדי קיור לייזר" הינו מכשיר המשלב 4 טכנולוגיות ריפוי – לייזר רך, אינפרה אדום, שדה מגנטי ואור אדום ונבדק מחקרית. ניתן לשלב עם טיפול קיים ולא לפחד מתופעות לוואי. עם כל זאת נמליץ תמיד להיוועץ תמיד עם הרופא המטפל טרם השימוש.
  • טיפול בגלי הלם לכאבים בכף היד – טיפול שהוכח כיעיל במקרים בהם, שאר הטיפולים לא סייעו להקלה בכאבים. הטיפול נעשה באמצעות שידור של גלים במקום הכאוב, ונעשה לאורך מספר מפגשים. המטופלים מעידים כי טיפול זה נחשב לאפקטיבי ואכן מסייע בהקלה על כאבי כף היד.

ראו גם:

איך זה לחיות עם דלקת מפרקים שגרונית?

דלקות פרקים

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן