כאב כתוצאה מפריחה בעור

כאב מפריחהפריחה בעור יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים רבות, להתפרץ במקומות שונים, לנבוע מגורמים שונים וכן להתאפיין במגוון דרגות חומרה.

ישנם אנשים שסובלים מפריחה באופן זמני וישנם שסובלים מפריחה באופן כרוני בעקבות מחלות אוטואימוניות או אחרות.

חשוב לציין כי לא בכל מצב של פריחה יופיעו בהכרח גם כאבים בעור, אך בהחלט מדובר על אחד מהתסמינים שיכולים להתקיים במקביל לפריחה כשלא אחת יש בכאב בכדי להעיד על זיהום של העור.

הגורמים השונים לפריחה

ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שיכולים להוביל לפריחה בעור. בקרב אנשים מסוימים בזמן הפריחה עלול להופיע גם כאב ובקרב אחרים לא יתלווה לפריחה כאב. להלן חלק מהגורמים האפשריים:

  • תגובה אלרגית – תגובה אלרגית של מערכת החיסון בהחלט יכולה לבוא לידי ביטוי בפריחה כשלרוב לא מדובר על פריחה כואבת. עם זאת, בקרב חלק ניכר מהסובלים מפריחה על רקע של תגובה אלרגית ייתכן גרד עז ובמידה ולא יוכלו להשתלט על עצמם, ייתכן מאוד שיפגעו ברקמת העור ובעקבות כך תופיע תחושת כאב.
  • זיהום טפילי – זיהומים טפיליים כמו למשל סקאביאס יכולים לגרום לפריחה כשגם כאן, בדרך כלל הכאב הוא תולדה של גירוד עצמי.
  • שפשוף עור מוגבר – שפשוף עורי יכול להיות תוצאה של לבישת בגד לא מתאים או של מאמץ פיזי רב. במקרים האלו לרוב הכאב יהיה אחד התסמינים של הפריחה בשל הנזק לשכבה העליונה של העור שמקורו בשחיקה המכנית של העור.
  • תופעות לוואי של שימוש בתרופות מסוימות – חלק מהתרופות עלולות לגרום לתופעות לוואי עוריות אך לרוב לא מדובר בפריחה שיש בה כדי לגרום לכאב.
  • עקיצות חרקים – עקיצה של דבורה, יתוש או קרצייה בהחלט עלולה לגרום לתגובה מקומית של פריחה. בחלק מהמקרים מדובר על פריחה שמלווה בכאב בעיקר במוקד הפריחה או במקום העקיצה עצמו.
  • מחלות שיכולות לבוא לידי ביטוי בפריחה – ישנן מחלות רבות שהפריחה העורית מהווה חלק ממכלול התסמינים שלהן. בין היתר מדובר על פסוריאזיס, זאבת, אקנה ועוד.

כיצד ניתן לאבחן כאב שמקורו בפריחה?

מאחר וכאב הינו תחושה סובייקטיבית, הרי שהאבחון מתבצע בהסתמך על ההסתמנות הקלינית של הכאב ועל ידי השוואה של עוצמת הכאב ומיקומו לעוצמת הפריחה ומיקומה.

על ידי בדיקה קלינית פשוטה שמבוצעת על ידי רופא עור ניתן להבין האם מקור הכאב בפריחה עצמה או שמא מדובר על זיהום של העור שדורש טיפול שונה. במקרים מסוימים הכאב מופיע מתחת לעור בעקבות פגיעה ברקמות התת עוריות והחולה מרגיש אותו באזור העור.

החלק החשוב בשלב האבחון הוא לאו דווקא הבירור של המקור לכאב אלא הבירור של המקור לפריחה כיוון שבמידה ומדובר על כאב שהוא תוצאה של הפריחה העורית, רוב הסיכויים שלאחר שהפריחה תטופל, ייעלם גם הכאב.

טיפול בכאב כתוצאה מפריחה בעור

חלק בלתי נפרד מהטיפול בכאב מהמקרים שהזכרנו למעלה קשור לטיפול בפריחה או במקור לפריחה. עם זאת, במידה והכאב קשור לפריחה רק באופן עקיף (כאב שמקורו למשל בגירוד עצמתי של העור בעקבות מחלת הסקאביאס), הרי שבמקביל לטיפול בטפיל, ישנו צורך להתייחס באופן ספציפי לכאב.

ראשית יש לעשות מאמצים להפסיק את הגירוד אם על ידי גזיזת הציפורניים באופן יסודי ואם על ידי שינה עם כפפות (מתאימה במיוחד עבור תינוקות שמגרדים את עצמם מתוך שינה).

בנוסף לכך, ישנו מגוון רחב של תכשירים שמיועדים להרגיע את העור כשחלק ניכר מהם מבוסס על חומרים טבעיים כמו למשל ג'ל קמומיל או אלוורה.

ראו גם:

כאב שנוצר מכוויה

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן