כאבים במערכת העיכול – למה זה קורה וכיצד לטפל?

כאב במערכת העיכולמערכת העיכול מרושתת ברשת סבוכה של עצבים ולפיכך בכל אחד מחלקי מערכת העיכול עלולים להופיע כאבים.

כמו כן יש לציין שהכאב יכול להיות תוצאה של מגוון רחב ביותר של גורמים שכוללים בין היתר פציעה של צינור העיכול, דלקת, עווית של השרירים במערכת העיכול, צריבה של הרירית ועוד. במאמר שלפניכם נפרט אודות מחלות נפוצות שיכולות לגרום לכאב במערכת העיכול.

מחלות מעי דלקתיות

מחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס באות לידי ביטוי בדלקת שפוגעת במערכת העיכול. קרוהן וקוליטיס הן מחלות אוטואימוניות שהמקור להן הוא תקיפה של מערכת החיסון נגד מערכת העיכול.

הדלקת גורמת לרגישות גבוהה במערכת העיכול והכאב יכול להתרחש במקומות שונים במערכת העיכול בתלות באזור שבו התפתחה הדלקת. כך למשל הסובלים ממחלת הקרוהן בוושט, יכולים לחוש כאב רב בזמן מעבר המזון בוושט ואילו הסובלים מקוליטיס במעי הגס יכולים לחוש כאב רב בזמן שהמזון מגיע למעי הגס.

הטיפול בכאב מתבסס על טיפול בדלקת מצד אחד אם על ידי סטרואידים או על ידי תרופות ביולוגיות שונות ומצד שני על טיפול תזונתי שמותאם לכל מטופל ומטופל באופן אישי.

הטיפול התזונתי מיועד להקל על פעולת מערכת העיכול תוך בחירה במזונות קלים לעיכול והימנעות מצריכת מזונות שעשויים לגרות את האזורים המודלקים ולגרום לכאב.

קלקול קיבה

קלקול קיבה הינו תופעה אשר עלולה להיגרם כתוצאה ממגוון רחב ביותר של גורמים שביניהם זיהום חיידקי, זיהום נגיפי ועוד. למרות שמה של המחלה, לא תמיד המקור לתסמינים הוא בקיבה שכן גם זיהום באזור המעי הדק שמקורו במזון מזוהם יכול להוביל לכאבים חמורים במערכת העיכול ועדיין ניתן יהיה לקרוא לו בשם קלקול קיבה.

המקור לכאבים בקלקול קיבה הוא לרוב התכווצויות של השרירים במערכת העיכול שבאים לידי ביטוי בכאבי בטן עוויתיים. התנועתיות המהירה של מערכת העיכול יכולה להתבטא ברוב המקרים גם בשלשולים או בהקאות.

בדרך כלל ניתן להתמודד עם קלקול קיבה גם ללא טיפול תרופתי אך ניתן בהחלט לעשות שימוש בתרופות לשיכוך כאבים, בתרופות להורדת החום ובמקרים החמורים בעירוי נוזלים ובאנטיביוטיקה בהתאם לסוג הזיהום שפגע במערכת העיכול.

צליאק

צליאק היא מחלה כרונית שבאה לידי ביטוי ברגישות לגלוטן, חלבון שנמצא בעיקר בחיטה. הרגישות לגלוטן גורמת לכך שמערכת החיסון תתקוף את תאי המעי הדק ובעקבות כך נוצרת דלקת שיכולה להיות קלה מאוד או חמורה ביותר. כאבי הבטן האופייניים למחלה מופיעים כאשר החולה אוכל מזונות המכילים גלוטן ולכן, הפתרון הטוב ביותר בשבילו הוא לצרוך דיאטה ללא גלוטן.

מעכל מזונות המכילים גלוטן והפתרון המוצלח ביותר למחלה זו הוא לצרוך דיאטה נטולת גלוטן במשך כל החיים.

כיב קיבה וכיב תריסריון

כיב קיבה או כיב תריסריון הם למעשה פצעים שמתפתחים בדופן של התריסריון או הקיבה. הכיבים נגרמים כתוצאה מפעילות של חיידק שנקרא בשם הליקובקטר פילורי שגורם לתאי הקיבה והתריסריון להיות רגישים לחומציות של הקיבה ולפיכך הכאב מופיע בעיקר כאשר הקיבה ריקה ואין מזון שיסתור את החומציות. הטיפול במחלה מבוסס על מתן אנטיביוטיקה המתאימה לחיידק.

ריפלוקס

ריפלוקס היא תופעה שבה תוכן קיבתי מצליח לעבור לוושט. מאחר ותאי הוושט לא אמורים להתמודד עם החומציות של הקיבה, הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בכאב או בתחושת צריבה חמורה.

על מנת לטפל בבעיה זו שעלולה להפוך לכרונית בקרב חולים מסוימים יש להתחקות אחר הגורם הראשוני לבעיה. כך למשל במקרים מסוימים ניתן יהיה לטפל על ידי נטילת כדורים נגד צרבת אך במקרים חמורים יותר ייתכן כי יהיה צורך לבצע ניתוח לתיקון השסתום בין הוושט לקיבה.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן