מה הקשר בין כאבי ראש לכאבי גב תחתון?

בין כאבי ראש לכאבים בגב בתחתון יש כמה קווי דמיון. בשני המקרים מדובר בכאבים אשר משבשים את שגרת החיים של האדם (בעיקר כשהם חמורים וממושכים). שני סוגי הכאבים נובעים פעמים רבות מאורח החיים הלקוי של המאה ה-21 ומהרגלים לא נכונים שאנחנו מסגלים לעצמנו. בנוסף, הם נפוצים בכל קנה מידה ומהווים אחת הסיבות העיקריות לביקור אצל הרופא. 

בקרב כ-4% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם מופיע כאב ראש כרוני, הנמשך לפחות שבועיים, מדי חודש. כשמונה מבין עשרה מבוגרים חווים לפחות פעם בחייהם כאבי גב תחתון, כאשר אצל כחמישית מתוכם הכאבים הללו יהיו כרוניים.

אבל האם יש קשר ישיר בין כאבי ראש לכאבי גב תחתון? האם חלה השפעה הדדית של סוג אחד של כאבים על השני? לכאורה התשובה לשאלות האלה שלילית, שעה שהם מטופלים בקהילה על ידי רופאים מעולמות שונים ומוגדרים כהפרעות נבדלות לכל דבר ועניין. אלא שסקירה מדעית חדשה, שפורסמה לאחרונה בכתב העת הנחשב Headache and Pain (בתרגום חופשי: "כאבי ראש וכאב") מעלה כמה תובנות חשובות במיוחד.

הממצא העיקרי: הכאבים עלולים להשפיע בצורה הדדית

הסקירה שפורסמה על ידי חוקרים מאוניברסיטת וורוויקי בבריטניה מבוססת על בחינה של 14 מחקרים בכל סדר גודל: החל ממחקרים שכללו כמה עשרות משתתפים בלבד, ועד למחקרים בהם הקבוצה הנבדקת עמדה על למעלה מ-400,000 איש. 

הסקירה הצביעה כאמור על קשר הקיים בין כאבי ראש כרוניים וכאבים בגב התחתון. הממצא המרתק והדי מפתיע שעולה מהסקירה הוא שכאבי ראש וכאבי גב תחתון, במיוחד כאשר הם מתמשכים (או אפילו כרוניים), יוצרים אצל האדם סיכון כפול לחוות גם את הבעיה האחרת. 

במילים אחרות: אדם הסובל מכאבי ראש כרוניים הוא בעל סיכויים גבוהים פי שניים לסבול מכאבי גב תחתון בהשוואה לאדם "רגיל", שאינו חווה בשגרה כאבי ראש. במקרה של מיגרנות, הסבירות לסבול מכאבי גב תחתון אפילו עולה. 

בין היתר סקרו החוקרים את הממצאים של מחקר שנערך בגרמניה בשנת 2013 והראה כי כן קיים קשר כלשהו בין מיגרנות כרוניות לכאבים בגב התחתון. המחקר מראה שהקשר בין השניים הדוק אפילו יותר משחשבו, גם אם החוקרים טרם מצאו "נוסחה" סטטיסטית מוחלטת המאחדת את הנתונים האלו.

ממה נובע הקשר בין כאב ראש לגב תחתון?

שאלה מרכזית שעולה מהסקירה המדעית היא מהן בדיוק הסיבות שיכולות להסביר את הקשר בין סוגי הכאבים הנפוצים, בהנחה שהוא אכן קיים. למרות שהחוקרים טרם הצליחו להגיע לתשובה חד משמעית ביחס לסוגיה הזו, הם בהחלט העלו כמה השערות. כך ציין אחד החוקרים כי מקור הקשר הוא במערכת היחסים הביולוגית בין הכאבים, במסגרתה אנשים הסובלים מכאב אחד הופכים לרגישים יותר גם לכאב האחר.

אילו טיפולים מיועדים לכאבים?

מהמחקר עולה סוגיה משמעותית אחרת: אם אכן יש השפעה הדדית של סוגי הכאבים זה על זה, האם הטיפול בהם אמור להשתנות? ברמה הכללית מסיקים החוקרים שהתשובה לכך חיובית, והטיפול המשולב יכול לכן להיות יעיל יותר להתמודדות עם הבעיות. 

סוג הטיפולים משתנה אצל כל אדם, אם כי יש הבדל בגישה הכללית בין כאבי ראש לכאבים בגב התחתון. בעוד שבכאבי ראש כרוניים נהוג לטפל באמצעות תרופות (קונבנציונליות או אלטרנטיביות), בכאבי גב מושם פעמים רבות דגש על שילוב בין מתן תרופות, פעילות גופנית (למשל דרך פיזיותרפיה) ובחלק מהמקרים טיפול פסיכולוגי

הממצאים העולים מהסקירה הם עדיין ראשוניים ולא מובהקים, אבל אין ספק שאם יתברר שהם נכונים הגישה לגבי הטיפול בכל אחד מסוגי הכאבים עשויה להשתנות. כך ייתכן מצב בו הרופא יחליט על טיפול הלוקח בחשבון בו זמנית את שתי הבעיות.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן