משככי כאבים להקלה על כאבי גב 

כאבי גב מהווים תופעה רווחת מאוד בקרב האוכלוסייה הכללית. הכאבים עשויים להיות קלים מאוד במקרים מסוימים, אך במקרים אחרים עשויים בהחלט לפגוע באיכות החיים ולהקשות על התנועה והתפקוד היומיומי. אי לכך, אחת ממטרות הטיפול במטופלים הסובלים מכאבי גב, כתוצאה מגורמים שונים, היא להפחית את עוצמת ותדירות הכאבים. 

ישנו מגוון רחב של שיטות לטיפול בסובלים מכאבי גב כשבין היתר מדובר בטיפולי פיזיותרפיה, דיקור סיני, כירופרקטיקה ועוד. אך בדרך כלל קו הטיפול הראשון הן בכאבי גב אקוטיים והן בכאבי גב כרוניים, הוא הטיפול התרופתי. במאמר שלפניכם נפרט אודות סוגים שונים של משככי כאבים המהווים חלק מהטיפול התרופתי המומלץ לסובלים מכאבי גב. 

איבופרופן 

איבופרופן היא תרופה הניתנת לרכישה ללא מרשם רופא, המשתייכת למשפחת נוגדי הדלקת שאינם סטרואידים (NSAIDs). בישראל תרופה זו נמכרת תחת השמות המסחריים אדקס, אדוויל, נורופן ועוד. התרופה פועלת על ידי דיכוי הפעולה של אנזימים (COX1 ו-COX2) המעורבים בסינטזה של פרוסטגלנדינים, הלוקחים חלק בתהליך הדלקתי ובתחושת הכאב

התרופה יעילה מאוד בשיכוך כאבים, אך חל איסור ליטול אותה למשך תקופות ארוכות. הסיבה לכך נעוצה בעובדה ששימוש ארוך טווח מגדיל את הסיכון לתופעות לוואי חמורות כמו דימומים וכיבים במערכת העיכול. אי לכך, התרופה מיועדת בעיקר להקלה במקרים של כאב גב אקוטי או לפרקי זמן קצרים בלבד במקרה של כאב גב כרוני. איבופרופן מסייעת להקלה של מגוון כאבים רחב ובכלל זה כאבי לסת ושיניים, כאבי מחזור, כאבי מפרקים ועוד. 

פרצטמול

פרצטמול היא תרופה פופולארית ביותר המיועדת לשיכוך כאבים ולהורדת חום. בישראל נמכרת התרופה תחת השמות המסחריים אקמול, נובימול, דקסמול ועוד. בניגוד לאיבופרופן, לפרצטמול כמעט ואין השפעה על התהליך הדלקתי. עם זאת, צריכה מופרזת של פרצטמול עשויה להוביל לפגיעה בכבד.

זאת כיוון שפירוק של פרצטמול מוביל להופעת תרכובת רעילה הנקראת NABQI, המנוטרלת על ידי פפטיד הנקרא גלוטתיון. כאשר המטופל צורך כמות מופרזת של פרצטמול, עשוי להיווצר מצב שבו אין מספיק גלוטתיון כדי לפרק את התרכובת בצורה יעילה. במצב זה התרכובת עשויה לגרום לנזק לתאי הכבד. 

קודאין 

במקרים שבהם מדובר בכאבים חזקים יחסית, יתכן שהרופא ימליץ למטופל ליטול תרופות המכילות קודאין, המשתייכת למשפחת האופיאטים. הקודאין משמשת הן לטיפול בכאבים, הן לטיפול בשיעול יבש והן לשילשול. בישראל משככי כאבים המכילים קודאין נמכרים תחת השמות המסחריים קודיקל, רקוד, רוקסט ועוד.

לעיתים קרובות התרופות מכילה שילוב של קודאין עם תרופות אחרות כמו אספירין, איבופרופן או פרצטמול. התרופה רוקסט למשל, מכילה שילוב בין קודאין, פרצטמול וקפאין. 

כיוון שפוטנציאל ההתמכרות לקודאין גבוה יחסית, יש ליטול את התרופות המכילות קודאין בזהירות ולהקפיד להיצמד להנחיות הרופא המטפל. כמו כן קודאין גורמת לדיכוי מערכת הנשימה ולכן אין ליטול קודאין בשילוב עם תרופות אחרות בעלות אפקט דומה ואין לעבור את המינון המומלץ. 

אספירין 

אספירין היא תרופה נוספת לשיכוך כאבים, המשמשת בין היתר לטיפול בסובלים מכאבי גב. בנוסף לפעילות האנלגטית של התרופה, אספירין משמשת גם לטיפול בחום גבוה וכן משמשת כנוגדת קרישה שכן היא מעכבת היצמדות של טסיות דם. מעבר לכך, אספירין משמשת לטיפול בסוגים שונים של דלקות כרוניות. גם אספירין פועלת על ידי עיכוב של COX1 ו-COX2 ולכן גם לתרופה זו עשויה להיות השפעה שלילית על מערכת העיכול במינונים גבוהים וחשובים להיות ערים לכך לפני התחלת השימוש. 

תופעות לוואי נוספות שעשויות להתעורר בעקבות השימוש באספירין כוללות בין היתר דימום מוגבר בזמן המחזור החודשי, התקפי אסטמה חמורים בחולי אסטמה (בעיקר כשהיא ניטלת בשילוב עם איבופרופן), תעוקת חזה על שם פרינצמטאל ועוד. 

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן