כאב ראש – מתי והאם יש צורך בבדיקות הדמיה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת הדמיה וכאב ראש

בדיקת הדמיה וכאב ראשכאב ראש הוא תלונה נפוצה ביותר. פלח נכבד מאוד מהאוכלוסייה סובל מכאבי ראש כרוניים, המטרידים ומפריעים לו בשגרת החיים. הסיבות הנפוצות לכאב ראש אינן מסכנות חיים. ככל הנראה, כאב הראש הנפוץ ביותר הוא כאב ראש המכונה Tension Headache.

כאב ראש זה הוא בדרך כלל דו צדדי, לוחץ, ומושפע ממצבו הנפשי של החולה. סיבה נפוצה נוספת לכאבי ראש היא מיגרנה. המיגרנה נוטה יותר להופיע בצד אחד של הראש, נפוצה יותר בנשים, ויכולה להופיע עם מגוון רחב של סימפטומים מלווים (הפרעות בראייה, בשמיעה ועוד).

מלבד הסיבות הנפוצות לכאבי ראש ישנן סיבות מסוכנות יותר, שאותן רצוי לשלול במקרה של חשד. בראש הרשימה ניתן למנות גידולים מוחיים ממאירים (למשל: גליובלסטומה ואסטרוציטומה), גידולים שפירים (למשל: פרולקטינומה), אבסס מוחי, ועוד.

בירור של כאבי ראש

כיצד ניתן למצוא את הסיבה לכאבי הראש? השלב הראשון כולל בדיקה אצל רופא משפחה, ולעיתים אצל נוירולוג, המתמחה במחלות של מערכת העצבים.

בדיקה גופנית מדוקדקת יכולה להצביע על פגיעות נוירולוגיות ממוקמות (חולשה בפלג גוף, הפרעות בתחושה, שינויים בראייה, שינוי בהתנהגות, ועוד). הפרעות נוירולוגיות ממוקמות אינן אופייניות לסיבות השפירות הגורמות לכאבי ראש. מלבד הבדיקה הנוירולוגית, יש מקום לשימוש מוגבל בבדיקות דם בהערכה של כאב ראש.

במרבית המקרים לא תמצא סיבה ברורה לכאבים, ולא תתגלה פתולוגיה בבדיקה הגופנית או בבדיקות המעבדה. במצב זה ניתן להשתמש בבדיקות הדמיה – במטרה לחפש אחר גידול או תהליך אחר במוח.

לעיתים קרובות הפחד של החולה הסובל מכאבי ראש מביא אותו לבקש מהרופא (ולעיתים גם לדרוש) בדיקת הדמיה כדי להפיג את חששו מגידול במוח, ובמטרה למצוא סיבה ברורה לכאבים.

בדיקות הדמיה להערכה של כאב ראש – יתרונות וסיכונים

בדיקות הדמיה הן כלי רב עוצמה. הטכנולוגיה המתקדמת בה נעשה שימוש בבדיקות אלו מאפשרת מבט עם רזולוציה גבוהה לתוך רקמת המוח. שתי בדיקות הדמיה עיקריות מאפשרות אבחנה של תהליכים מסוכנים: בדיקת CT ובדיקת MRI.

בדיקת CT היא הבדיקה הזולה והנפוצה יותר. יתרונה הגדול בזמינות וביעילות שלה. קל מאוד לעבור בדיקת CT, גם בבית החולים וגם במסגרת מכונים בקהילה.

עם זאת, החיסרון הגדול בבדיקה זו נובע מחשיפה לקרינה. בדיקת CT נעשית על ידי שילוב של צילומי רנטגן רבים, בחתכים שונים. הסיכון בחשיפה בודדת לקרינה באדם יחיד קטן למדי, אבל סיכון זה מתורגם לסיכון אמיתי באוכלוסייה, כאשר מבוצעות בדיקות רבות מדי. ככל הנראה בדיקות ה – CT אחראיות לחלק ממקרי סרטן המוח.

בדיקת הדמיה אפשרית נוספת היא בדיקת MRI. בדיקה זו מבוססת על תהודה מגנטית, ואינה כרוכה בחשיפה לקרינה. לכן, הסיכון בבדיקה זו נמוך ביותר. למרבה הצער, בדיקות MRI יקרות מאוד, והמכשירים בהם ניתן לבצע את הבדיקה ספורים.

בישראל מורגש בייחוד מחסור ניכר במכשירי MRI. לכן, לא ניתן לשלוח לבדיקה זו כל חולה המתלונן על כאבי ראש ללא ממצא משמעותי אחר.

אז מתי צריך כדאי לעשות בדיקת CT לכאב ראש?

על מנת לחסוך בדיקות הדמיה שנעשות שלא לצורך, מנסים האיגודים הרפואיים ליצור המלצות אחידות, המבוססות על ביצוע בדיקות הדמיה אך ורק לחולים הסובלים מכאבי ראש ומראים "סימני אזהרה".

סימנים אלו מעלים את החשד שהגורם לכאבים הוא גידול או ממצא אחר בעל משמעות הניתן לזיהוי בבדיקות הדמיה.

סימני אזהרה אלו, המכונים לעיתים "דגלים אדומים" כוללים ממצאים מוקדיים בבדיקה הנוירולוגית הגופנית (למשל: חולשה בלתי מוסברת בצד אחד בלבד), סימנים של עלייה הלחץ התוך מוחי (הקאות בשעות הבוקר, דופק נמוך עם לחץ דם גבוה), סימנים מחשידים אחרים לגידול ממאיר (למשל: ירידה חדה במשקל), נוכחות של פרכוסים, מחלת אידס, ועוד. בהיעדרם של סימני אזהרה אלו, לא מומלץ לבצע בדיקות הדמיה למוח.

למרות המלצת אלו, חולים רבים נשלחים לבדיקות הדמיה גם ללא התוויה ברורה. מחקר חדש שהוצג בכנס נוירולוגי בין לאומי מצא שמתוך 50 מיליון ביקורי מרפאה בעקבות כאבי ראש, הופנו 12.4% מהמטופלים לבדיקות הדמיה לבירור כאב הראש. במחקר נמצא, שגם כ – 10% מהחולים שסבלו ממיגרנה הופנו לבדיקות כאלו.  אחוז החולים שאכן נמצאה אצלו בעיה משמעותית בבדיקות ההדמיה על 1-3% בלבד.

כאשר בדקו החוקרים את מניעיהם של הרופאים המפנים לבדיקות הדמיה, נמצא שהמניע המרכזי לא היה בירור מקיף של כאב ראש חשוד, אלא רצון להרגיע את המטופל.

נראה, שכדאי למצוא את שביל הזהב בין רצון לברר כאב ראש כרוני מציק ולהרגיע את המטופל הסובל מהכאב, לבין מניעת בדיקות מיותרות מהחולה, שיכולות אף להזיק לו. ביצוע בדיקות הדמיה מוחיות, ובייחוד בדיקת CT צריך להיעשות רק במידה וקיימת אינדקציה ברורה או חשד אמיתי למחלה משמעותית.

ראו גם:

מכשיר mri למדידת כאב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן