תסמונת הכאב האזורית המורכבת

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תסמונת הכאב האזורית המורכבתתסמונת הכאב האזורית המורכבת (CRPS) מוכרת לעולם הרפואה עוד מתקופת מלחמת האזרחים האמריקאית ולאורך השנים שונה שמה כמה פעמים.

בעבר נקראה התסמונת "החזר סימפתטי דיסטרופי" (RSD) ולאחר מכן שונה שמה ל"תסמונת כאב אזורי מורכב" (אם כי ישנם לא מעט רופאים הממשיכים לכנותה "החזר סימפתטי דיסטרופי").

מהי תסמונת הכאב האזורית המורכבת

תסמונת זו מתבטאת בכאבים המתפרצים בעוצמה רבה מאד. הסיבות יכולות להיות רבות. מחלות הסרטן עשויות לגרום לתסמונת הזו, ההקרנות והטיפולים הכימותרפיים שמקבלים החולים, גם מחלות זיהומיות ומחלות הקשורות בחילוף חומרים יכולות לגרום לכך וגם חומרים רעילים למיניהם, פציעות ספורט נפוצות, או תאונות וניתוחים.

הטיפול המוצע כיום לסובלים מתסמונת הכאב האזורית המורכבת מותאם נקודתית לחולה תוך התייחסות למצבו ולסימפטומים שאותם הוא חווה ולרוב הוא כולל טיפול גופני נפשי, טיפול תרופתי ובמקרים מסוימים גם ניתוח.

הגורמים לתסמונת הכאב האזורית המורכבת

חמישה עד שבעה אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים כיום מהתסמונת. לרוב היא מתפרצת אצל מבוגרים צעירים ואצל יותר נשים מגברים. ישנן מספר סיבות שיכולות לגרום לתסמונת לפרוץ. מחלות סרטן עשויות לגרום לפגיעה עצבית בעקבות המצאות גידול מאסיבי הלוחץ על העצבים או חודר אליהם ואל המוח.

מחלות זיהומיות, כמו שלבקת חוגרת הרפטית, עשויות לפגוע בתאים העצביים ולהרגם, מה שמוביל במקרים מסוימים להופעת התסמונת. מחלות הקשורות לחילוף חומרים, כגון נוירופתיה סוכרתית, פוגעות בכלי הדם הקטנים האחראיים להספקת הדם לעצבים ולכן עשויות אף הן לגרום להתפרצותה. אלכוהול, עופרת וחומרים רעילים נוספים גורמים לנזקים שונים לגוף, לרבות הרס של עצבי הכאב ושל עצבי התחושה מה שיכול להוביל להופעת התסמונת עצמה.

מאפייני תסמונת הכאב האזורית המורכבת

התסמונת מתבטאת בכאבים מקומיים המלווים במספר מצבים בריאותיים כגון שינויים בגוון העור, הפרעות חום והזעה, רגישות בעור באותה הגפה המעורבת ועוד. הכאבים, שאותם חווים הסובלים מהתסמונת, מתוארים על ידיהם כתחושת שריפה במקום. לפעמים מופיעה גם נפיחות נקודתית או נפיחות בכל הגפה.

עוצמת הכאב איננה שווה למידת הפגיעה במקום ולעתים, בשל היותו כאב חריף כל כך, עשוי הסובל ממנו גם לסבול מחוסר היכולת להניע את אותה גפה פגועה. התסמונת עצמה מאופיינת בהופעת תגובת כאב לגירוי כלשהו שאיננו מכאיב ולסף רגישות נמוך מאד לכאב.

בשלבים המתקדמים של התסמונת יכולים להופיע שברים בעצמות בשל תהליך ניווני, יכולים להופיע כיבים בשל חוסר תנועת והיווצרות לחץ שאיננו אחיד על השרירים וגם שיתוק תפקודי.

טיפול בתסמונת הכאב האזורית המורכבת

הטיפולים הזמינים כוללים טיפול תרופתי, הזרקה של חסמים עצביים, תמיכה נפשית ופיזיותרפיה. בדרך כלל מתבצע הטיפול במספר שלבים כדי לבחון את מידת השפעתו על המטופל ויכולת ההתאוששות שלו מהתסמונת. כשהטיפולים אינם עוזרים, הצורך בהליך פולשני הינו כמעט ובלתי נמנע.

כך או כך, התאמת הטיפול נעשית, כמוזכר מעלה, באופן נקודתי לכל מטופל כדי לאפשר לו החלמה טובה ככל שניתן ומענה נכון לאורך זמן.

אולי יעניין אותך גם:

כאבי שרירים וכאבי גרון – אלו תסמיני מחלת האבולה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן