דלקת מפרקים שגרונית

דלקת מפרקים שגרונית היא מחלה אוטואימונית וכרונית אשר הגורם לה אינו ידוע. במאמר זה נרחיב על התסמינים, על דרכי האבחון ועל היבט הכאב בדלקת מפרקים שגרונית.

כ-1% מהאוכלוסיה סובלים מדלקת מפרקים שגרונית ולנשים יש פי שניים יותר סיכוי לחלות בה מגברים. מחלה זו יכולה להופיע בכל גיל, בילדים ובמבוגרים, והסטטיסטיקה מצביעה על התפרצות ניכרת של המחלה בסביבות גילאי הארבעים.

כמו מחלות אוטואימונית אחרות הגורם למחלה אינו יודע אך ישנם גורמים תורשתיים, סביבתיים והורמונלים אשר יכולים להשפיע על התפתחותה וחומרתה. לדוגמה, עישון נחשב לאחד מהגורמים הסביבתיים החשובים ביותר אשר קשורים להתפתחות דלקת פרקים שגרונית.

מהם תסמיני דלקת מפרקים שגרונית?

למחלה זו תקופות שקטות ותקופות התפרצות, כלומר, רמת המחלה אינה זהה כל הזמן אלא משתנה בהתאם לטיפול, עונות השנה

דלקת מפרקים שגרונית

ואף שעות היום. הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית יחושו כאב, אדמומיות ונפיחות במפרקים וכן חום, חולשה ועייפות. בדרך כלל הדלקת תתפרץ באופן סימטרי, כלומר אם מפרק יד ימין דלוק גם מפרק יד שמאל יהיה דלוק.

הסובלים מהמחלה פעמים רבות ירגישו נוקשות וכאב במפרקים המודלקים במיוחד בשעות הבוקר, זה נקרא ״קשיון בוקר״. זאת מאחר ובמהלך הלילה אין מספיק תנועה במפרקים, לאחר מכן, במהלך שעות היום הכאב פוחת מעט.

דלקת מפרקים שגרונית הינה מחלה שללא טיפול והשגחה יכולה להחמיר עד כדי עיוות של המפרקים ולהרס מוחלט שלהם. בנוסף, ללא טיפול נכון מחלה זו יכולה להשפיע על איברים אחרים בגוף כמו הריאות, עיניים ועוד.

כיצד מאבחנים דלקת פרקים שגרונית?

בכדי לבצע אבחנה נכונה יש לבדוק את הסיפור הקליני של החולה. בשלב הראשון, כאשר עולה החשד, יש לפנות לרופא המשפחה לבדיקה וייעוץ ראשוניים. רופא המשפחה בדרך כלל יפנה קודם לעריכת בדיקות דם ובדיקת רנטגן של המפרקים הכואבים ולאחר מכן הוא יתן הפניה לרופא המתמחה במחלות מפרקים (רופא ריאומטולוג) להמשך טיפול מעמיק, אבחנה והתאמת טיפול תרופתי.

בשנת 2010 התפרסמו קריטריונים מעודכנים לאבחון דלקת פרקים שגרתית בהתבסס על עבודה משותפת של האיגוד האירופי נגד מחלות פרקים והאיגוד האמריקאי למחלות פרקים. הקריטריונים החדשים פורסים את האבחון על פני ארבע קטגוריות: משך זמן הופעת התסמינים, נוכחות מדדים סרולוגים, עלייה במדדי הדלקת ופיזור של הפרקים המעורבים.

אילו אפשרויות טיפול זמינות לנו היום?

ישנן דרכי טיפול שונות בדלקת מפרקים שגרונית, למשל: טיפול על ידי תכשירים היכולים לשנות את מהלך המחלה, טיפולים ביולוגיים והמחקר הרפואי למציאת התרופה הטובה ביותר עדיין ממשיך וישנם מחקרים רבים הבודקים תרופות ניסיוניות.

הטיפול בדלקת מפרקים שגרונית מבוסס בעיקרו על כדורים ותרופות שיסייעו בהפחתת הכאב. הטיפול צריך להתמקד בהאטה של התפתחות המחלה וגם בהתמודדות עם הכאבים, הלעיתים בלתי נסבלים, של המחלה.

הפחד מהחמרה וכן הכאבים היומ-יומיים הם מהחששות ומהתלונות העיקריות של הסובלים ממחלה זו. הטיפולים שהרפואה מציעה היום יכולים לשפר את איכות החיים של החולים באופן ניכר ולהשפיע על התקדמות המחלה, לכן חשוב להגיע כמה שיותר מוקדם לאבחון אצל רופא.

אילו מזונות מומלצים לסובלים מדלקת פרקים שגרונית?

בשילוב עם הטיפול הרפואי ניתן להוסיף מספר מזונות בכדי להקל על הכאבים ועל הנפיחות. להלן מספר דוגמאות:

  • דגים העשירים באומגה 3 וויטמין D כמו: סרדינים, סלמון ומקרל. או לחילופין לקחת תוספי מזון של אומגה 3 וויטמין D.
  • שום, ג׳ינג׳ר, שמן זית, אגוזי מלך, תרד, פירות יער  – גם הם יכולים לסייע בהפחתת הכאב והנפיחות הנובעים מדלקת מפרקים שגרונית.

לסיכום, דלקת מפרקים שגרונית היא מחלה שהסיבה לה, נכון לכתיבת מילים אלה, אינה ידועה. החולים בה בעיקר סובלים מהכאב הבלתי פוסק, אולם ישנם טיפולים שונים וניתן להפחית את הכאב בעזרתם.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן