דלקת יותרת האשך

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מהי דלקת יותרת האשך?

דלקת יותרת האשך מוגדרת כזיהום באפידידימיס – החלק הראשון של צינור הזרע, הממוקם בפסגת האשך. מדובר בבעיה נפוצה מאוד, הממוקמת במקום החמישי מבחינת שכיחות האבחנות האורולוגיות.

דלקת ביותרת האשך גורמת לכאב עז באשכים שמקרין לאזורים אחרים, ונגרמת בגלל סיבות מגוונות, היא מחולקת למחלה חריפה וכרונית. דלקת חריפה של יותרת האשך מסתמנת על ידי כאב חד והתנפחות של אזור האפידידימיס במשך מספר ימים בלבד. לעומת זאת, דלקת כרונית של יותרת האשך מאופיינת על ידי כאב הנמשך תקופה ארוכה יותר של בדרך כלל יותר מ-6 שבועות המלווה לעתים בבעיוות אנטומיות של שק האשכים וקושי רב בטיפול.

דלקת יותרת האשך עלולה גם להסתבך, ולגרום למגוון פתולוגיות של האשכים כמו אבצס בשק האשכים, בעיות בפוריות, אטרופיה של האשך ובעיות אורולוגיות נוספות, אך במקרה של אבחון מוקדם וטיפול יעיל ניתן בהחלט על המצב ולהביא להחלמה מלאה.

גורמים לדלקת יותרת האשך

כאשר דלקת יותרת האשך מועברת על רקע יחסי מין, מדובר בעיה הנפוצה מתחת לגיל 40 הנגרמת על רקע חיידקי, ונוטים לשייך למחלות זיבה וכלמדיה. בצורה שאינה מועברת על ידי יחסי מין, מדובר באנשים מבוגרים יותר הסובלים מדלקות בדרכי השתן או דלקת בפרוסטטה, אשר נגרמות בדרך כלל על ידי חיידקים גראם שליליים.

חיידקים אלה "מתיישבים" בבלוטת יותרת האשך וגורמים בה לדלקת חריפה וכואבת מאוד. סיבה נפוצה לכך היא בעיה אנטומית בצינור הזרע הגורם לחזרת נוזל השתן אחורה וכתוצאה התיישבות של פתוגנים על בלוטת יותרת האשך. עם זאת, פעמים רבות הסיבה לדלקת היא אדיופטית, שפירושה שלא בודד הגורם הייחודי לבעיה.

מה מרגישים בזמן דלקת ביותרת האשך?

סימנים של דלקת ביותרת האשך יכולים להופיע על רקע טראומה, פעילות מינית או גירוי פיזי. מלבד סימני הדלקת ביותרת האשך ניתן גם להרגיש סימני דלקת של השופכה. באופן כללי, דלקת של יותרת האשך מתאפיינת בהגדלה כואבת מאוד של האפידידימיס שמוקלת לאחר הרמת שק האשכים. כמו כן, בדרך כלל מתלווים לכאבים חום והתנפחות של שק האשכים.

הכאב החריף עלול גם להקרין לאורך צינור הזרע ושק האשכים, ולגרום לאי נוחות רבה בזמן הטלת השתן. בנוסף, אל הסימפטומים הספציפיים עלולה להתווסף גם דלקת בצינור הזרע או דלקת בשלפוחית השתן, אשר צריכים להילקח בחשבון בזמן האבחנה המבדלת.

סימנים דומים כאלה עלולים להופיע גם בפתולוגיות אחרות של האשך, כמו גידולים ממאירים או סיבוב של האשך, ולכן במקרים מסויימים מבצעים בדיקות נוספות על מנת לשלול בעיות אחרות.

אבחון הדלקת

לאחר תלונות המחשידות בדלקת ביותרת האשך, יש לבצע מספר מבחנים על מנת להעריך את הסיבה לכך ואת המשך הטיפול. בצורה המועברת ביחסי מין, יש לבצע תרבית חיידקים על מנת לאבחן את הפתוגן שגרם למחלה ולבחור את האנטיביוטיקה המתאימה ביותר לטיפול.

בצורה שאינה קשורה ליחסי מין, יש לבצע גם כן ניתוח של דגימת שתן על מנת לזהות את הגורם הרשמי למחלה. בכל מקרה יש לשלול פתולוגיות אחרות של האשך במידה וקיים סיכון לכך.

טיפול בדלקת יותרת האשך

הטיפול בדלקת יותרת האשך הוא בדרך כלל אנטיביוטי, הנמשך 10-21 ימים, במקרים שמועברים על ידי יחסי מין, או 21-28 ימים במקרים שאינם מועברים על ידי יחסי מין. בנוסף, מומלצת מנוחה במיטה על מנת להקל על הכאב, וטיפול תומך נוסף במשככי כאבים.

חשוב לדעת שללא טיפול מתאים המצב עלול להסתבך ולגרום לבעיות פוריות, היווצרות אבצס ובעיות דומות.

ראו גם:

נגמרו התירוצים: מחקר גרמני מצא כי סקס הוא תרופה לכאבי ראש ומיגרנות

אבחון מהיר של כאב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן