כאב בעקבות מחלת קוליטיס

16065710_xxlכאב הוא בין התסמינים המשמעותיים ביותר של מחלת קוליטיס ובנוסף גם בין התסמינים הפוגעים בצורה החמורה ביותר באיכות החיים של הסובלים ממנה.

הכאב הוא מאפיין כל כך בסיסי במחלה זאת משום שמדובר באחד מהתסמינים הבסיסיים ביותר של כל תהליך דלקתי. הכאבים האופייניים לקוליטיס קשורים לאזור שבו התפתחה הדלקת ולמזונות הנצרכים במהלך ההתקפים של המחלה. בעזרת תזונה נכונה, שליטה בחומרת הדלקת ושימוש במשככי כאבים, ניתן לסייע רבות לחולי קוליטיס הסובלים מכאבים.

הגורמים לכאב בעקבות מחלת קוליטיס

בזמן שהדלקת פוגעת ברירית המעי, היא רגישה מאוד למגע ולכן כל גירוי ולו הקל שבקלים יכול לגרום לכאבים חמורים. בנוסף לכך, המחלה גורמת לא אחת להתכווצויות מעיים חמורות ולכאבי שרירים במערכת העיכול. כמו כן בזמן התקף קוליטיס, הרגישות ללקטוז עולה ובעקבות זאת החולים עשויים לסבול מנפיחות ומגזים במערכת העיכול, שיש בהם כדי להחמיר את הכאבים מהם סובלים החולים.

הכאבים יכולים גם להיות תוצאה של סיבוכי המחלה כמו לדוגמה במקרה של חסימות מעי, היצרות של המעי, פיסטולות במעי, כיבים במעי ועוד.

התסמינים של כאב בעקבות מחלת קוליטיס

הכאב המופיע בקרב החולים הסובלים מקוליטיס יכול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של דרכים כשבראש ובראשונה יש לציין כי קיימת שונות רבה מבחינת דרגת העוצמה והחומרה של הכאבים. כך לדוגמה ישנם חולים הסובלים מכאבים קשים מאוד, הגורמים להשבתה מפעילות ולעומת זאת ישנם חולים שכמעט ולא סובלים מכאבים כלל. כמו כן דרגת החומרה של הכאבים משתנה במהלך השנים והתקופות במטופל עצמו.

בנוסף הכאב עלול להתעורר בתגובה למזונות שונים המגרים את מערכת העיכול. בזמן התקף קוליטיס בדרך כלל מומלץ לצרוך תזונה דלת שארית, כלומר להמעיט בצריכת סיבים תזונתיים. עם זאת, ישנם חולים הרגישים במיוחד למזונות ספציפיים, שחולים אחרים לא סובלים משום רגישות אליהם.

חשוב מאוד להבחין בין כאבים שמקורם בדלקת עצמה, בהתכווצויות שרירים באזור הבטן או בגזים שנכלאו במערכת העיכול, לבין כאבים המופיעים כתוצאה מסיבוכי המחלה. כך לדוגמה ישנם כאבים המופיעים בעקבות חסימת מעיים, המעידים על מצב חירום רפואי. כאבים המופיעים על רקע כזה בדרך כלל ילוו בתסמינים חמורים נוספים כמו לדוגמה חום גבוה או הזעת יתר ובדרך כלל יהיו חמורים במיוחד בעוצמתם.

כיצד מטפלים בכאבים בעקבות מחלת קוליטיס?

הטיפול בכאבים במחלת קוליטיס כולל מספר רבדים להלן:

  • טיפול בדלקת – מאחר ובדרך כלל הגורם לרגישות המוגברת של מערכת העיכול התחתונה בחולי קוליטיס הוא הדלקת עצמה, הרי שטיפול אופטימאלי בדלקת והחלמת מערכת העיכול יובילו ברוב המוחלט של המקרים להיעלמות הכאבים. הטיפול בדלקת כולל בין היתר שימוש בסטרואידים, תרופות ביולוגיות שונות וטיפולים נוספים לדיכוי התהליך הדלקתי, המותאמים לכל חולה וחולה באופן אישי.
  • תרופות לשיכוך כאבים – מטבע הדברים לא ניתן לרפא את הדלקת בן לילה. אי לכך, יש להתייחס לכאבים עצמם ולטפל בהם למשל על ידי שימוש בתרופות לשיכוך כאבים כמו למשל אופטלגין או אקמול.
  • תרופות להפחתת עוויתות המעיים – במקרים בהם מקור הכאבים בהתכווצויות של שרירי המעי, ניתן לשקול טיפול תרופתי המבוסס על תרופות להפחתת הפריסטלטיקה כמו לדוגמה colotal או spasmalgin.
  • תזונה מתאימה – על מנת לדעת מאילו מזונות מומלץ להימנע, יש לנהל יומן כאב. ביומן זה יש לרשום את שעות הארוחות ואת הרכבן ולתעד את מועד הופעת הכאבים. באופן הזה ניתן יהיה לקשר בין מאכלים ספציפיים להופעת הכאבים ולהימנע מצריכת המזונות החשודים כמכאיבים בזמן ההתקפים של המחלה.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן